Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 77
ontstaan van het pi in amsterdam76tichting. Datzelfde gold voor moeilijk opvoedbaren, die vervolgens in andere tehuizen belandden. De regeringspupillen onder hen bleven wel wat langer, vaak drie tot zes maanden, alhoewel voor hen in rapporten twee maanden waren gereserveerd. Dat was ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 76
ontstaan van het pi in amsterdamdien verschilde het doel van de behandeling per kind.55 Toen het aantal leerlingen in januari 1937 tot 48 was gestegen, ging men omzien naar een derde leerkracht. Het werd mej. J. A. H. van der Veen, die al in het lager onderwijs had gewerkt en de laatste ja ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 75
ontstaan van het pi in amsterdam74die zich met een lage intelligentie toch nog goed kunnen redden en kinderen met een hogere intelligentie die nauwelijks weet hebben hoe ze zich in het dagelijks leven kunnen handhaven. Elk jaar constateerde men onder oudere pupillen jongelui die met ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 74
ontstaan van het pi in amsterdamlezen, rekenen of schrijven, door Waterink aangeduid als alexie, acalculie en agrafie. In samenwerking met de school ontwikkelde het laboratorium aangepast leermateriaal voor rekenen en taal. Die problemen zouden niet verdwijnen, maar door aangepast materiaa ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73
ontstaan van het pi in amsterdam72aanpak van het kind. Vond Waterink ze daarvoor niet ontvankelijk of waren de gedragsproblemen te ernstig, dan was het advies opname in een instelling voor moeilijk opvoedbaren. Dit laatste was ook het geval met kinderen die door psychische oorzaken ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 72
ontstaan van het pi in amsterdamkinderen en hun ‘gebreken’ De jaarverslagen maken melding van de volgende ‘kindergebreken’: debilitas mentis, imbeciliteit, idiotie, psychopathie, criminaliteit, moei lijk opvoedbaar, neuropathie, mongolen, epilepsie, juveniele paralyse, ‘hebefrenie’, ‘doo ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 71
ontstaan van het pi in amsterdam70tietekort, waarvan het tekort niet zo groot was dat ze als debiel konden worden beschouwd. Zij vormden in de vooroorlogse periode een belangrijk deel van de ‘vrije’ of particuliere pupillen. Zij waren traag waardoor ze in het lager onderwijs faalden ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 70
ontstaan van het pi in amsterdamhen hierin terzijde. Het meten van de intelligentie vormde een belangrijk onderdeel. Daarbij ging het hem niet zozeer om de uiteindelijke uitkomst, maar wel op welke elementen in de test een kind slecht scoorde of juist goed. Daarvoor gebruikte men de bekend ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 69
ontstaan van het pi in amsterdam68king van de hersenen) of meningitis (hersenvliesontsteking) nogal eens de oorzaak van zwakzinnigheid te zijn. Daarnaast onderzocht de arts het kind zelf. Is er sprake van ondervoeding? Zijn er stoornissen in de groei of lichamelijke afwijkingen? Fun ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 68
Een kind verschijnt voor het behandelteam (uit de film Amsterdam, zetel van de Vrije Universiteit 1935).Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 67 2e proef ...