Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 44
43 moet worden, dat is ook naar mijne overtmgmg "der Zweck der Universität". 131) Niet alsof ik daarom een oogenblik zou willen vergeten, dat die wetenschap voor U geen einddoel kan wezen, maar middel om straks met te rijker gaven toegerust, de Kerk van Christus te dienen. Het non scholae sed vit ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30
29 En nu zegge men niet, dat dit uitgangspunt voor de beoeening der Kerkhistorie geen verschil maakt, want de historio~raphie der Kerkgeschiedenis legt getuigenis af, dat mct dit ütgangspunt de hi toria EccJesiae Dei staat of val 7 Wanneer niet Gods Woord maar de philosophie het eigenijke wezen d ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21
20nera flexusque clvltatum intenderent animum, vera illa scientia caus~arum, quibus res continentur humanae, caruerunt." 63) De "vera scientia caulsarum" ontbreekt, waar met de Causa causarum geen rekening wordt gehouden. En eerst met deze beliJdenis der God~lijke ca~aliteit k~n ook het te ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26
>mder25de algemeene Geschiedenis, dan wel, of zij als zelfstandige ) iVetenschap een plaats heeft in de Faculteit der Theologie? Het antwoord op die vraag is niet zoo eenvoudig als men Nel' denken zou. L. VON RANKE, die zelf op het gebied der (erkhistorie geen geringe verdiensten ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34
33Menschheit durch die Menschwerdung Gottes", of met K. HAsE 107) "ein 'treben darnach, der in der Menschheit fortlebende Christus zu sein;" een princiep, dat met zijn warm Idealisme zeker eindeloos hooger staat dan het nuchtere, koude Rationalisme. maar dat helaas breekt op de realiteit d ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37
36 nadruk herinnerd. 116) Dat de geschiedschrijver geen DANTE be hoeft te wezen, die elk historisch persoon een plaats in d, Inferno of in het Purgatorio toewijst, spreekt van zelf. Dat hi de roeping heeft, om ook in die verschijnselen, die hem per soonlijk onsympathiek zijn, het betrekkelijk goe ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31
30dat achter de Kerk als phaenömenon schuilt niet een zekere abstracte idee van het Christendom of van de religie, 99) maar de evende realiteit van het uWf/-X ,:"QU XplfJ''TQ;) ~ dat dit uWf./.,X, dat het menschelijk oog niet aanschouwen kan en daarom voorwerp is des geloofs, zich openbaar ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 36
35 vaststelling van het trin~sch dogma tot stand kwam; dat de kamp tusschen PELAGIUS en AUGUSTLNUS liep over de souvereiniteit van Gods genade; dat Lu'nIER met het justificatus per solam fidem optrad, dat in onze dagen meer nog dan over Christus' persoon de worsteling der geesten gaat over het Go ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 12
11 voor de organische eenheid in de historie geen oog hebben. AUGUSTlNUS was de eerste, het is zijne ons terfelijke verdienste, 21) die gepoogd heeft, in zijn de CiVttate Dei heel den loop der historie saam te vatten, en als de uitvoering van den Goddelijken raad te verklaren. Hij is daarmede de ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 18
17!ersten eisch der wetenschap stelt, dat de historicus "ohne W eltmschauung" de geschiedenis bestudeeren ~ blijkt aldus zelf lan een zeer bepaalde Weltans~uung te zijn uitgegaan, nl. 'an de leer der evolutie. Ware deze Weltanschauung langs !mpirischen weg gevonden en vrucht van wetenschap ...