Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 19
18I en de natuur en den mensch als de scheppers der geschiedeniste poneeren, is niet een "objective Darstellung", of een .,un· I parteiisché Auffassung", maar legt getuigenis van een zeer I partijdige en subjectieve opvatting der geschiedenis af. - De tegenstelling van subjectief en ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 33
32sche polemisten tegen de Protestantsche geschiedschrijvers van vroeger dagen gebruikt, dat Christus in het scheepke Zijner Kerk wel een tijdlang kan slapen, om, als de nood het hoogst gerezen is, de stormen weer te stillen, maar dat Hij Zijne Kerk nooit kan verlaten hebben, 104) zegt dus ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 45
44het wordt door haat en liefde gedreven. Het is, zoo ge wilt, een onfatsoenlijk geslacht, zonder handschoenen en zonder vormen. Maar wat deze mannen ook missen, zij bezitten overtuiging; zij haten den leugen hunner tegenstanders en hebben de waarheid, die zij voorstaan, vurig lief. Zoo wa ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 4
HET GEREFORMEERDE BEGINSEL ENDEK ER KGES CH1EDE NIS.REDE GEHOUDEN BIJ DE AANVAARDING VAN HET HOOGLEERAARSAMBT IN DE THEOLOGIE AAN DE VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM. op VRIJDAG 26 JANUARI 1900,DOORDr. H. H. KUYPER.- -~ --LElDEN. -D. DONNER. - ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 2
HET GEREFORMEERDE BEGINSEL ENDE KERKGESCHIEDENIS. ...