Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29
28 Theol~e te worden, dient ook op haar de Theologische method ~ te worden toegepast, die het principium Verbi Divinitot uitgangspunt heeft. In de eerste plaats. moet daarom het Woord Gods als .,prinI cipium cognitiqpis ook voor de Kerkgeschiedenis worden gehandhaafd. iet alsof daarom de k ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 7
6)I,jeder Beziehung unabhängig sein." 2) Op dat standpunt kan, het spreekt wel van zelf, de vraag, welke Weltanschauung de historieschrijver is toegedaan, geen het minste belang inboezemen . . Of hij materialist of idealist, Panth!=ist of Atheist, geloovig of ongeloovig is, heeft vo ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 17
16- -van los naast elkaar staande feiten, dan moet ook voor ( historie een eigen princiep worden gevonden, waardoor de; feiten worden verklaard. Dat prÎnciep meent deze empiriscl school te hebben gevonden in de "on~keling", juister nc in de "Kausalverknüpfung" 44) tusschen deze feit ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 24
23met de vrijheid van den menschelijken wil en even goed als het Pantheïsme en Naturalisme de verantwoordelijkheid van den mensch opheft, dan antwoord ik u, dat dit grootste historische probleem, zooals SCHELLING het terecht noemde, zij het dan ook in anderen vorm bij elke principieele opv ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 27
26besluit Gods de geschiedenis der Kerk ten nauwste ligt saamg~weven met de geschiedenis van ons menschelijk geslacht en daarom de wereldgeschiedenis zonder de geschiedenis der Kerk niet is te verstaan? Ongetwijfeld moet dan ook worden toegestemd, dat wanneer men de Kerk niet Doopersch als ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 9
8l Iband in onze dagen principi~el geloochend wordt, daar ga ik u eerst op het breede veld van de Prinzipienlehre der historie bewijzen, welken invloed het beginsel, dat de historieschrijver belijdt, op zijn opvatting der historie uitoefenen moet; om daarna in de tweede plaats u aan ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 43
42verbinden, waar onze arbeid het hooge doel geldt, de kennisse Gods in haar zuiversten vorm te doen blinken. Die 7r XY.xPIMV/X fidei, mijn hooggeschatte Vader, heeft steeds tusschen U en uwen zoon bestaan. Daarom zal het U tot een oorzaak van vreugde zijn, hem thans aan de Hoogeschool, do ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 20
19baar causaliteitswet niet verklaard kunnen worden, 55) - waarmede heel haar stelsel valt, want een wet, ze heeft het zelve :elkens aan de positivisten herinner die geen algemeene en "loodzakelijke geldigheid heeft, is geen wet. Ze kan, zie daar :r:ijn tweede klac~, het ware 2even der his ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 22
21dogma zelf raken, kunnen zij met evenveel recht tegen elke wetenschappelijke beoefening der historie worden ingebracht. "pat men zoodoende van een bepaalde Voraussetzung uitgaat, is waar, maar ik heb u reeds aangetoond, dat zelfs de empirische school, die het prinzipienlos tot principe s ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 28
27)ok al treedt ze in de Wereldgeschiedenis op, toch niet als van :Ieze wereld verklaard, en moet ze daarom een plaats hebben op :Ie erve der Sacrosancta Theologia. De Wereldgeschiedenis :och geeft de ontwikkeling van het menschelijk leven, met al de 1atuurlijke gaven en krachten, die daar ...