Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 15
été Dieu. Mais il vint trop tard, ra place était occupée." 34) ~ de reactie, die tegenover dit wegcijferen van de beteekenis van het individu is gekomen in Engeland door CARI.YLE zijn verheerlijking van den heros, in Duitschland eenerzijds _ door de ethische school van J. G. DROYSEN, 35) andererz ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 14
13Haar uitgangspunt is dus materialistisch; zij heft de grenslijn op tusschen het anorganische en het organische, het stoffelijke en het geestelijke. De historie wordt qij haar een - "chemische' physikalischet- Proces". Om deze wetten te vinden, moet ze dán ook wel beginnen met al het indi ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 10
9, deze critiek met onfeilbare zekerheid het falsum van het vc;!:um in de traditie scheiden kon en AD. RHOMBERG 8) stelde reeds de axiomata, waarvan de critiek slechts had uit te gaan, om ook de wetenschap der historie tot een exacte wetenschap te verheffen. Wie het mengsel der traditie na ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 32
-' 31heeft plaats gevonden. } ,tandpunt leidt consequent, gelijk BAuR terecht opmerkte, heffing van de Kerkhistorie 102) . In de Gereformeerde belijdenis, dat er onderscheid moet gemaakt worden tusschen de ecclesia invisibilis, die altoos zich zelf gelijk blijft, en de ecclesia vr;ibilis, ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 35
34..,.Iuitdrukt, wat de ziel is voor het lichaam, 110) dus niet mech;; nisch maar organisch, niet transcendent maar immanent op haa leven inwerkt; dat Hij daarom, gelijk terecht gezegd is, d menschelijke persoonlijkheid niet opheft, maar haar heiligt doo haar weder te baren . ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 42
41Mijne Heeren Curatoren onzer HoogeschooJ, aan U is de taak )pgedragen, niet alleen op het wetenschappelijk gehalte van let onderwijs toe te zien, maar ook de wacht te houden bij let beginsel, dat onze Hoogeschool belijdt. Die taak is voor U lÏet altoos een sinecura geweest en ik versta d ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 23
22 winste dankbaar aanvaard. En evenzoo kan niet worden ont veinsd, dat de vroegere "theocratische" school dualistisch in haa opvatting was, in de civitas terrena alleen de inwerking val Satan en in de civitas Dei alleen het domein zag van Goc wat bij BOSSUET nog sterkèr uitkomt, die de civitas D ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 11
10beginsel, dat van de Schrift als norm a uitgaat, op de beoefening der historie heeft. Ee~zijds door tegenover het scepticisme het volle recht der traditie te handhaven. De Evangelist Lucas noemt de geschiedenis "een verhaal van de dingen, die onder ons volkomene zekerhet"d hebben, omdat ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 50
49 31) R. FLINT, I. C. I1, p. 172 en VVo en p. 219 en vvo 32) F. CHR. BAUR, 1. C. p. 254: , die katholische Kirche in ihrer sicht- ~ baren Erscheinung ist die volkommen adäquate reale Darstellung der Idee der Kirche". 33) BOURDEAU, I. C. p. 92 en 100. 34) BOURDEAU, I. C. p. 93 . 35) J. G. DROYSEN ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 47
466) Dr. J. WOLTJER heeft in het »Jaarverslag der Vereeniging voor Voorbereidend Universitair Onderwijs te Amsterdam", 1895 reeds een belangrijke proeve geleverd van wat een Gereformeerde »Principienlehre" der Geschiedenis worden kan. Met dankbaarheid heb ik gebruik gemaakt van hetgeen daa ...