Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 18
17!ersten eisch der wetenschap stelt, dat de historicus "ohne W eltmschauung" de geschiedenis bestudeeren ~ blijkt aldus zelf lan een zeer bepaalde Weltans~uung te zijn uitgegaan, nl. 'an de leer der evolutie. Ware deze Weltanschauung langs !mpirischen weg gevonden en vrucht van wetenschap ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 2
HET GEREFORMEERDE BEGINSEL ENDE KERKGESCHIEDENIS. ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 28
27)ok al treedt ze in de Wereldgeschiedenis op, toch niet als van :Ieze wereld verklaard, en moet ze daarom een plaats hebben op :Ie erve der Sacrosancta Theologia. De Wereldgeschiedenis :och geeft de ontwikkeling van het menschelijk leven, met al de 1atuurlijke gaven en krachten, die daar ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 4
HET GEREFORMEERDE BEGINSEL ENDEK ER KGES CH1EDE NIS.REDE GEHOUDEN BIJ DE AANVAARDING VAN HET HOOGLEERAARSAMBT IN DE THEOLOGIE AAN DE VRIJE UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM. op VRIJDAG 26 JANUARI 1900,DOORDr. H. H. KUYPER.- -~ --LElDEN. -D. DONNER. - ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 20
19baar causaliteitswet niet verklaard kunnen worden, 55) - waarmede heel haar stelsel valt, want een wet, ze heeft het zelve :elkens aan de positivisten herinner die geen algemeene en "loodzakelijke geldigheid heeft, is geen wet. Ze kan, zie daar :r:ijn tweede klac~, het ware 2even der his ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29
28 Theol~e te worden, dient ook op haar de Theologische method ~ te worden toegepast, die het principium Verbi Divinitot uitgangspunt heeft. In de eerste plaats. moet daarom het Woord Gods als .,prinI cipium cognitiqpis ook voor de Kerkgeschiedenis worden gehandhaafd. iet alsof daarom de k ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21
20nera flexusque clvltatum intenderent animum, vera illa scientia caus~arum, quibus res continentur humanae, caruerunt." 63) De "vera scientia caulsarum" ontbreekt, waar met de Causa causarum geen rekening wordt gehouden. En eerst met deze beliJdenis der God~lijke ca~aliteit k~n ook het te ...