GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

60 resultaten
Filteren
van 6
Modernisme en Orthodoxie
Modernisme en Orthodoxie - pagina 21

Modernisme en Orthodoxie - pagina 21

19 spoor der wetenschap volgen, zoozeer zelfs, dat, wanneer zij van God blijft spreken, zij dit niet doet met het oog op een wezen, dat buiten en in dien zin boven de natuur zijn zou, maar omdat een redelijk geloof den religieusen mensch noopt, om, waar hij in het collectief der verschijnselen, o ...

Rectorale redes
H. Bavinck
360 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 6

Modernisme en Orthodoxie - pagina 6

•WW*f^l^'v' |( B i B L i O T B . \-. 9 c ...

Rectorale redes
H. Bavinck
14 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 30

Modernisme en Orthodoxie - pagina 30

'S©openbaring in de Schrift is gebouwd, en dat het Calvinisme, gelijk het in de vorige eeuw herleefde, niet naar een enkel werk, maar in zijn geheel beoordeeld en met de leer van den Hervormer van Geneve vergeleken dient te worden. Op dit onpartijdige standpunt zich plaatsende, zou men al ...

Rectorale redes
H. Bavinck
380 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 7

Modernisme en Orthodoxie - pagina 7

De herleving der Gereformeerde Theologie, welke sedert het laatste vierendeel der vorige eeuw in ons vaderland plaats vindt, is een zoo opmerkelijk feit, dat het in de laatste jaren ook ver buiten onzen kring de aandacht trok en de belangstelling wekte. Zelfs onder de moderne theologen hier te la ...

Rectorale redes
H. Bavinck
269 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 22

Modernisme en Orthodoxie - pagina 22

20 tijde, als zij in wetenschappelijken zin over den godsdienst zich uitliet. Zij aanvaardde de wereldbeschouwing, die toenmaals voor de ware werd uitgegeven, zonder eenige critiek, en gaf op haar eisch ineens alle Christelijke leerstukken prijs. De vraag kwam zelfs niet bij haar op, of zij met h ...

Rectorale redes
H. Bavinck
343 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 8

Modernisme en Orthodoxie - pagina 8

6 eerst te laten aanvangen met de beweging der Aufklarung in de achttiende eeuw ^). Hoe meer wij haar indenken, hoe grooter verhoudingen zij ook aanneemt en hoe verder haar beteekenis en invloed strekt. In vorige eeuwen koesterde men over het algemeen de gedachte, dat de aarde, in het middelpunt ...

Rectorale redes
H. Bavinck
366 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 31

Modernisme en Orthodoxie - pagina 31

29aard is en een veel rijker en dieper zin heeft, dan het woord monotheïsme uitdrukt, wordt buiten den kring der bijzondere openbaring tevergeefs gezocht. Daar ligt aan het godsdienstig leven altijd een zeker dualisme ten grondslag, hetzij het zich voordoe als splitsing der Godheid in vele ...

Rectorale redes
H. Bavinck
359 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 9

Modernisme en Orthodoxie - pagina 9

f van ons verwijderd. Zulke getallen zetten alle verbeelding stil ett onttrekken zich aan alle berekening; ja de ruimte, die naar de tegenwoordig meest aangenomene hypothese overal met aether gevuld is, kan niet begrensd en evenmin als onbegrensd gedacht worden, want wat uit eindige dealen saamge ...

Rectorale redes
H. Bavinck
354 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 23

Modernisme en Orthodoxie - pagina 23

m Leerstukken, die allang als verouderd en afgedaan waren beschouwd, zooals dat van den val, van het wonder, van den Christus, van de wedergeboorte, van hemel en hel, kwamen opnieuw in bespreking; de rijkdom der religieuze taal in de geloovige kringen wekte jaloerschheid op; en de aloude Christel ...

Rectorale redes
H. Bavinck
361 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 32

Modernisme en Orthodoxie - pagina 32

30 sloten, dat de kern daarvan iets anders is dan wat in die voorstellingen wordt uitgedrukt, zooals bijv. het godsdienstig geloof bij Rauwenhoff eigenlijk alleen inhoudt de realiteit van eene zedelijke wereldorde, maar die door de religie met behulp der phantasie wordt ingekleed in een vorm, wel ...

Rectorale redes
H. Bavinck
370 woorden
van 6