GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

60 resultaten
Filteren
van 6
Modernisme en Orthodoxie
1911-10-20
Modernisme en Orthodoxie - pagina 31

Modernisme en Orthodoxie - pagina 31

29aard is en een veel rijker en dieper zin heeft, dan het woord monotheïsme uitdrukt, wordt buiten den kring der bijzondere openbaring tevergeefs gezocht. Daar ligt aan het godsdienstig leven altijd een zeker dualisme ten grondslag, hetzij het zich voordoe als splitsing der Godheid in vele ...

Rectorale redes
H. Bavinck
359 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 32

Modernisme en Orthodoxie - pagina 32

30 sloten, dat de kern daarvan iets anders is dan wat in die voorstellingen wordt uitgedrukt, zooals bijv. het godsdienstig geloof bij Rauwenhoff eigenlijk alleen inhoudt de realiteit van eene zedelijke wereldorde, maar die door de religie met behulp der phantasie wordt ingekleed in een vorm, wel ...

Rectorale redes
H. Bavinck
370 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 33

Modernisme en Orthodoxie - pagina 33

31 dreven naar de noodlottige scheiding tusschen wereld en kerk, tusschen wetenschap en geloof, tusschen wetenschappelijke en kerkelijke theologie. Alles een gevolg daarvan, dat het symbolisme, aan het pantheïsme verwant, den godsdienst met de kunst, de religieuze voorstellingen met de aesthetisc ...

Rectorale redes
H. Bavinck
334 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 34

Modernisme en Orthodoxie - pagina 34

32in de eerste eeuwen der Christelijke kerk zoo gemakkelijk aan wonderen geloofde, omdat men toen van natuur, van natuurkrachten en natuurwetten geen verstand had. Want ook toen droeg men kennis van den gewonen loop der natuur, van ordinantiën, waaraan alle schepselen gebonden waren, van d ...

Rectorale redes
H. Bavinck
368 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 35

Modernisme en Orthodoxie - pagina 35

33ons wel eenig besef van de goedheid Gods, doch evenzeer en in nog sterker mate van zijn gerechtigheid en toorn, van zijne onvergelijkelijke grootheid en majesteit of naar het woord van Paulus van zijne eeuwige kracht en goddelijkheid. De dichters en wijsgeeren prediken het heden ten dage ...

Rectorale redes
H. Bavinck
366 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 36

Modernisme en Orthodoxie - pagina 36

34welke objectief in den persoon van Christus en subjectief in het getuigenis des H. Geestes tot het hart des menschen komt. Dan wordt de liefde Gods in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, die ons gegeven is, en zijn wij verzekerd, dat geen wetenschap of cultuur, geen onmetelij ...

Rectorale redes
H. Bavinck
343 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 37

Modernisme en Orthodoxie - pagina 37

35 n.l. de leer der triniteit, werd toegegeven, dat de namen van wezen, persoon, generatie, spiratie enz. gebrekkig waren, en slechts als hulpmiddelen dienst deden, om de waarheid der Schrift ten volle tegenover hare bestrijders te handhaven *'). Van spreekwijzen als de Apostel Paulus soms bezigt ...

Rectorale redes
H. Bavinck
344 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 38

Modernisme en Orthodoxie - pagina 38

36 achtige en levende God, die in Christus zijne barmhartigheid openbaart en die tevens, door middel van de nieuwere natuur- en geschiedwetenschap, van zijne eeuwige kracht en Goddelijke majesteit getuigenis geeft. Ongeoorloofd wordt het dan, om van de wereld zich af te sluiten en de kennis te ve ...

Rectorale redes
H. Bavinck
360 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 39

Modernisme en Orthodoxie - pagina 39

3Ï en het organisch karakter van al deze wondere feiten in het licht te stellen. Heel de Schrift predikt de eenheid Gods, dat is de eenheid van den God der natuur en van den God der genade, en kan daarom schepping en herschepping, niet dualistisch scheiden, maar bindt ze altijd organisch en harmo ...

Rectorale redes
H. Bavinck
376 woorden
Modernisme en Orthodoxie - pagina 40

Modernisme en Orthodoxie - pagina 40

38 het zijn opgang en invloed toch vooral daaraan, dat het den geest der eeuw in het gevlei komt, die allerwege door een sterk verzet tegen alle ongelijkheid zich kenmerkt. Nu is de verhouding van de eenheid en de veelheid een probleem, dat altijd aan de orde is geweest; Parmenides en Heraclitus, ...

Rectorale redes
H. Bavinck
376 woorden
van 6