Revue 2001 - pagina 18
De man heeft mij vroeger veel geholpen. Een echte 'meneer'. De tekening is van Willibrord Snellius. Het schip waarmee ik op een van mijn zeevarende expedities naar Indonesië voer, heette Snellius." Vandaar dus ook de vele schelpen. 'Zijt nuchteren en waakt' Het pronkstuk van het Historisch Docume ...
Revue 2001 - pagina 17
Bij ons is het protestan-in alle soorten en maten, soms tegen de ach-tisme zwaarder verte-tergrond van een landkaart of een tekeningg e n w o o r d i g d danmet t o e l i c h t i n g . Hoogst wetenschappelijk enelders." De afdeling teltv e r a n t ...
Revue 2001 - pagina 16
De schatkamers van de VU Achter moeden.het beton van de VU gaat een eigen wereld schuil. Revue ging op zoek naar een paarboeken, kleitabletten,scheepjesverborgenvan AbrahamDie wereld is soms ouder dan het gebouwschattenop de universiteit. ...
Revue 2001 - pagina 15
leuk. Toen ze aan de Vrije Universiteit ging studeren, twijfelde ze tussen medicijnen en wiskunde. Ze koos voor het laatste. "Voor geneeskunde moetje veel dikke boeken lezen en bij wiskunde krijg je alles aangereikt in handzame formules. Op school vond ik sommetjes maken en grafiekjes tekenen ook ...
Revue 2001 - pagina 14
geen leeftijden vermeld. Ook geen verhuizingen. Alleen geboorte, huwelijk en dood staan er met datum en persoonsnaam in opgeschreven. Want dat waren de kerkelijk relevante gebeurtenissen in een mensenleven. Jonker iaat een stukje uit zo'n kerkboek zien. Het komt uit het plaatsje Eyam en heeft bet ...
Revue 2001 - pagina 13
Statistiek levert een schat aan nuttige gegevens op Wisl<unde is niet saai en ool< geen mannenbolwerl<, is de ervaring van promovenda Marianne joni<er. Ze schreef een statistisch getinte dissertatie over de schatting van leeftijden waarop mensen stierven in Engeland rond 1650 en in de ...
Revue 2001 - pagina 12
leven heeft beïnvloed. Mijn boekenkast en cd-verzameling kan ik terugvoeren op de schoolconcerten in het Passagetheater in Schiedam en de lessen die Pierre Jansen bij mij op school kwam geven. Die periode in een mensenleven is de meest vruchtbare om het zaadje te planten. Dus moet je de drempel o ...
Revue 2001 - pagina 11
De wenselijkheid van het hebben van academische kennis begint al bij de keuze van wat we gaan tentoonstellen. Je moet als museum steeds zoeken naar nieuwe onderwerpen. Je hebt dus kennis nodig van wat al geweest is. Dan moetje een benadering van een bepaald thema kiezen, en je moet weten waar de ...
Revue 2001 - pagina 10
moeten we beseffen en we moeten dus een goede formule verzinnen". Hoe gaat u om met wat er in het publieke debat over de toekomst van het museum naar voren is gebracht? "Men moet beseffen dat de hoofdlijnen van ons beleid al zijn uitgezet, en door Raad van Cultuur van advies voorzien. Daar wordt ...
Revue 2001 - pagina 9
Rijksmuseumdirecteur Ronald de Leeuw wil schoonheid en kennis verbreiden Professor Ronald de Leeuw is schatbewaarder. Als directeur van het Rijksmuseum past hij op het Nederlandse erfgoed. Dat is niet alleen de Nachtwacht, maar ook een grote verzameling van bijvoorbeeld kunstnijverheid, historisc ...