Schuld en straf - pagina 50
44hebben allen de leugen noodig. Er is nog geen ernstig succes in de liefde geweest zonder bedrog, of in den godsdienst zonder huichelarij. Nog verder gaat LOMBROSO in zijn ten vorigen jare verschenen werk 245). Blijven volgens het Darwinisme alleen de organismen bestaan, die belang hebben ...
Schuld en straf - pagina 49
43tigre, que Ie roc. L'irresponsabilité générale, telle est la vérité scientifique." 239) Zelfs behoeft niet een vreemdeling het ons te zeggen. Mr. HAMAKER heeft reeds in 1888 uitgesproken, dat zoo iemand anders handelt dan hij had gehoopt, „in zijn gemoed voor berouw in den zin van zelfve ...
Schuld en straf - pagina 48
\ 42 heet dan evolutie, en reeds die naam is voor velen wetenschappelijke ijk. Enkele kloeker geesten, of enfants terribles, protesteeren tegen dat geknutsel. En zoo komt HAMON met kracht er tegen op, het bloot staan aan maatschappelijke reactie verantwoordelijkheid te heeten; in plaats van „resp ...
Schuld en straf - pagina 47
41 schuldetes Unglück" van VON LISZT. ZOO komt de zedelijke verantwoordelijkheid, de schuld, weer terug. Bij anderen is de maatschappelijke of objectieve verantwoordelijkheid niet anders dan het moeten dragen van de gevolgen zijner handelingen omdat men tot de maatschappij behoort, onafhankelijk ...
Schuld en straf - pagina 46
4o Niet echter als verantwoordelijkheid van, maar veeleer als verantwoordelijkheid aan de maatschappij, zij het al dat velen tevens den mensch, den misdadiger, juist als product van de maatschappij, van het milieu social, als Objekt der Verhaltnisse, voorstellen. LÉVY-BRUHL heeft een uitvoerig be ...
Schuld en straf - pagina 45
39 tude sociale" ontbreekt,doch, gelijk wij reeds zagen, deze staat op den achtergrond 214). Natuurlijk moest op grond van het ontbreken der „simititude sociale" ook de z. g. geboren misdadiger vrij komen. Uit die moeielijkheid helpt zich Tarde door de verklaring, dat men toch niet kan aannemen b ...
Schuld en straf - pagina 44
38 het eigenlijk voor alle aanhangers der hedendaagsche Zweckstrafe geldt. Hij merkte toch op, dat de anthropologische school de straf alleen beschouwt als maatregel tot verbetering van den misdadiger. Daardoor nu — „la question de la responsabilité pénale et de l'imputabilité de tel ou tel indiv ...
Schuld en straf - pagina 43
37téressement qu'il ferait la gloire d'un mortel," — daarvan het dier verdienste toe te kennen? En ook is het even onrechtvaardig „a faire un démérite a un homme cruel ou pervers du mal qu'il fait a ses semblables, qu'a un cheval méchant ou vicieux du coup de pied qu'il donne saus cause a ...
Schuld en straf - pagina 42
36ist derjenige, den man strafen musz, damit die Ubrigen an deri Ernst der Strafdrohung glauben." 202) Hier doemt dus voor passive Straffahigkeit = toerekeningsvatbaarheid, eene nieuwe notie op. Bij Mr. SIMONS vindt men V O N L I S Z T en LÖFFLER gecombineerd, als hij zegt, „dat bij dengene, tege ...
Schuld en straf - pagina 41
, <>35^Ta*'"*"^".^^" ^ ^het woord een anderen zin dan de gewone i97). Immers heeft hij toerekeningsvatbaarheid opgevat, niet in verband met daden, maar als vatbaarheid om door straf gedetermineerd te worden; „passive Straffahigkeit;" als „die Empfanglichkeit fur die dur ...