VU Magazine 1973 - pagina 131
torreiniger, koelvloeistof, kruipolie, kunsthars, kunststofschuim, motorblokreparatiemiddel, motorolie, radiateur-dichtingsmiddel, radiateurreiniger, remvloeistoffen, roestbestrijdingsmiddelen, rubbersmeermiddelen, ruitontdooiers, slotontdooiers, startvloeistoffen, toevoegingen aan benzine, toevo ...
VU Magazine 1973 - pagina 132
De auto is niet meer weg te denken. Je doet er toch niets tegenop de on-even dagen van de maand toe te laten op de weg; en de even nummers op de even dagen. Deze oplossing voor het probleem van 'hoe' beperken we het autoverkeer' stond vrijwel alleen. Over het algemeen hield men zich vooral ...
VU Magazine 1973 - pagina 133
De ervaringen in Den Haag en Arnhem, waar stukken binnenstad autovrij gemaakt zijn, wijzen op het tegendeel. Als centra voor auto's worden afgesloten dan kan er beter worden gewoond en blijft de klandizie in de buurt. Het openbaar vervoer kan dan beter functioneren en weer klanten aantrekken. Teg ...
VU Magazine 1973 - pagina 134
worden geïllustreerd met de persoon van ir. H. G. Stokvis, gepensioneerd ingenieur, die destijds vele opdrachten van rijkswaterstaat uitvoerde en die thans lid is van de actiegroep Noordoost Veluwe. In Trouw/ Kwartet (17-2-73) schetste de heer Stokvis hoe hij in zijn nieuwe hoedanigheid een discu ...
VU Magazine 1973 - pagina 136
staan. De uitdrukking 'de eeuw van de auto' werd dan ook niet zonder triomfantelijke bijklank geuit. Dezelfde term ('de eeuw van de auto') kwam voor in een studie van dr. L. Bak, 'Parkeren in Nederland' (1968): 'Wijlen Sir Winston Churchill sprak reeds in 1905 zijn verwondering uit over het snel ...
VU Magazine 1973 - pagina 135
worden genomen wanneer de sociaal-economische noodzaal< zou vaststaan, 'ook omdat deze maatregelen een vervoerafstotende werking kunnen hebben'.Parkeerverbod De commissie stelde de 'verderstrekkende maatregelen' voor, ingeval alle andere pogingen om het openbaar vervoer te laten concurr ...
VU Magazine 1973 - pagina 137
staan. De uitdrukking 'de eeuw van de auto' werd dan ook niet zonder triomfantelijke bijklank geuit. Dezelfde term ('de eeuw van de auto') kwam voor in een studie van dr. L. Bak, 'Parkeren in Nederland' (1968): 'Wijlen Sir Winston Churchill sprak reeds in 1905 zijn verwondering uit over het snel ...
VU Magazine 1973 - pagina 138
leerd dat die problematiek er vanaf kwart over vier wel is.'Spreiding - de vervoers- en parkeerproblennatiek is bepalend voor het spreidingspatroon. Gedacht nnoet daarbij worden, aan de ontwikkeling van nieuwe woonsteden, van regionale industriecentra, van recreatievoorzieningen, waarbij d ...
VU Magazine 1973 - pagina 139
IK W i lmm openbaar vervoer. Het is nagenoeg onmogelijk ons hele pakket van recreatieve voorzieningen te ontsluiten met openbaar vervoer. Dat zou bovendien erg inefficiënt zijn; het zou maar voor een deel van het jaar gebruikt worden; het zou een onzinnige belasting geven op de nationale m ...
VU Magazine 1973 - pagina 140
heel gezin. Men kan in een krot wonen; men kan opgesloten zitten in een stinkende stad, maar de auto biedt de mogelijkheid het hele hebben en houden in te laden en te zeggen: ik ga eruit. Dat is duidelijk een sociale functie van de auto. De moeilijkheid is nu, dat tegenover die subjectieve ruimte ...