VU Magazine 1976 - pagina 247
1 ^ Fttagazine 25Dr. Roelf Haan:jarenlange (mondelinge) anticorruptiecampagnes in feite een gesloten keten van corruptiemechanismen bestendigen. Toen hij een politiechef met wie hij op voet van vertrouwelijkheid was geraakt vroeg waarom deze zijn ondergeschikten geen eind liet maken ...
VU Magazine 1976 - pagina 246
Wl magazine 24 Mevrouw Smit: De vraagsteller heeft me de kans gegeven om aan de hand van de inkomenspolitiek duidelijk te maken wat ik daarnet kennelijk niet duidelijk genoeg over het voetlicht heb gebracht, namelijk het verschil tussen voorwaardenscheppend en doelstellingen-bepalend ten einde de ...
VU Magazine 1976 - pagina 245
1^ maga^ne 23 komende jaren in grote hoeveelheden gemaakt zullen moeten worden. Ik denk dat het essentiële verschil, over de vraag of je toch wat aan het onderwijs moet doen, de vraag is, of het onderwijs zoals het nu is gestructureerd voldoende mensen voldoende in de gelegenheid stelt straks die ...
VU Magazine 1976 - pagina 244
yil magame 22 noodzakelijk acht. En dan, uitgaande van die opvattingen ga je de lijn doortrekken en dan kom je er wel op, dat vernieuwing van het onderwijs in nauwe relatie staat tot die gewenste maatschappelijke vernieuwing. Het is voor de discussie heel belangrijk om een aantal begrippen in te ...
VU Magazine 1976 - pagina 243
1^ magazine 21 met ja of nee op te houden. Bovendien zoudt u dan al heel erg snel bevrijd zijn uit deze ruimte. Twee vragen, namelijk: de maatschappij-hervorming als taak van het onderwijs öf de vraag; vind je dat er maatschappij-hervormingen plaats moeten vinden, worden zo snel door elkaar gehaa ...
VU Magazine 1976 - pagina 242
1^ magazine 20 zich van hetfeit bewust moet zijn dat ze niet alléén, maar ar óók een taak heeft met betrekking tot w a t w e l e e n s „ s o7-ciale en culturele vertrossing" wordt genoemd. Maar ar nogmaals: de richting waarin de school dat zelf uitwerkt af moet aan de school gelaten worden. ...
VU Magazine 1976 - pagina 241
t ^ magaüne 19 wet op het middelbaar onderwijs van 1863 van Thorbecke, die heel duidelijk — en ook bedoeld — een verbetering bracht in de intellectuele vermogens en praktische vaardigheden van mensen. Thorbecke zelf zei, in het slot van zijn rede in de Eerste Kamer bij behandeling van deze wet op ...
VU Magazine 1976 - pagina 240
1/ZJ magame 18Winkel zó inrichten dat kleine man bij de spullen kan M i n i s t e r v a n Kemenade: I k z o u n a a r een aantal aspecten van de zaak w i l l e n kijken. Allereerst d i t : heeft onderwijs en onderwijsbeleid in feite te maken met maatschappelijke o n t w i k k e l i n gen. ...
VU Magazine 1976 - pagina 239
Wl magazine 17hebben de tiMighers veel gemist Hebben de tv-k ij kers 21 Jecember vorig jaar veel jemist? Op die datum lad in de tv-rubriek Fron:aal(NOS)eentv-debat noeten plaatsvinden tus>en de ministervan )nderwijs Van Kemenade jnhetWD-kamerlid revrouw Sm it-Kroes. Het iberale parlemen ...
VU Magazine 1976 - pagina 238
InU magazine 16 Vraag 8: „Waarom lost men die quaestie dan niet op?" „Omdat er een andere achter zit, nl. de vraag of de natie al dan niet modern zal zijn. Deze tweede quaestie blijft echter steeds op den achtergrond bij voorstanders der schoolwet." De 'moderne' Bildtse Courant ontsteekt in 'vero ...