VU Magazine 1986 - pagina 208
Het beleg van Woensdrecht: "respect voor wat ari'deren in geloof menen"dere accenten. Sommigen zeggen vaak niet zeker te weten hoe de bijbelse boodschap geïnterpreteerd moet worden. Franssen spreekt over 'spoorzoeken'. Anderen lijken minder moeite te hebben met de lezing en duiding van de ...
VU Magazine 1986 - pagina 209
schijnsel confessionele partij in het geheel niet bekend is. En ook omdat bij de laatste Tweede-Kamerverkiezingen minder dan de helft van de kerkelijke kiezers op een confessionele partij heeft gestemd. Nu is het wel zo, dat als de binding aan de kerk groot is, de neiging om op een confessionele ...
VU Magazine 1986 - pagina 210
Bedrogen, achtergesteld en ongeschikt geacht voor huwelijk en kinderenPioniersters in de wetenschap Alice Corthorn werd geboren in Engeland in 1859, het jaar waarin 'The origins of species' van Darwin voor het eerst werd uitgegeven. Zelf hechtte ze aan die toevallige samenloop van omstandi ...
VU Magazine 1986 - pagina 211
wijzen. Marie Anna van Herwerden werd pas op haar drieënvijftigste lector in de biologie. "Om als vrouvu te gaan studeren moetje de huid van een olifant hebben", zei Catharina van Tusschenbroek, een van de eerste vrouwelijke academici die afkomstig was uit een arbeidersgezin. Marie Anna van Herwe ...
VU Magazine 1986 - pagina 212
Hoe progressief Johanna Westerdijk zich in haar laboratorium ook opstelde, in het openbaar wist zij dat er nooit naar haar geluisterd zou worden als zij zich te radicaal zou opstellen. Het was de tijd waarin onder academici nog serieus gediscussieerd kon worden of de herseninhoud van vrouwen wel ...
VU Magazine 1986 - pagina 213
betekende dat zij voornamelijk vrouwen en kinderen als patiënten hadden. Voor zover mij bekend is er nog weinig onderzoek gedaan naar de vraag hoe vrouwen zelf deze situatie ondergingen. Ten slotte hadden zij hard moeten werken om een studie af te maken. Wisten ze toen zij de studie begonnen dat ...
VU Magazine 1986 - pagina 214
Frank BoddendijkDe FabeltjeskrantIn het begin van de jaren zeventig — de hoogtijdagen van de universitaire democratisering — woonde ik eens in het gebouw van de Vrije Gemeente een protestbijeenkomst van studenten en enige docenten bij over het ondemocratische beleid van ons toenmali ...
VU Magazine 1986 - pagina 215
'ffffyWiïS t»^lWW 11Religieuze vernieuwing m een Brabants klooster van SlotzustersAchter slot en grendel De cultureel antropologe Patricia Romijn bracht voor haar studie enige tijd door in het Brabantse klooster Groenewoud. Omdat er vrijwel geen sociaal-w ...
VU Magazine 1986 - pagina 216
ken tussen de vicaris en het kloosterbestuur komt naar voren, dat men in de communiteit ruimte wilde scheppen voor deelname van belangstellende jonge vrouwen aan het slotkloosterleven. Zo vroeg de priorin of de gemeenschap verlof mocht krijgen "om personen binnen het slot te laten, om het leven d ...
VU Magazine 1986 - pagina 217
de werkzusters van habijt veranderden op de dag dat een groep jonge meisjes het klooster kwam bezichtigen (29 juni 1966). Rector Overgouw vond het onderscheid tussen bidzusters en werkzusters "uit de tijd" en beijverde zich voor gelijkschakeling. Wat ook verder zijn motieven geweest mogen zijn, h ...