VU Magazine 1986 - pagina 105
een pragmatische benadering gebruiken door zich een paar regels op te leggen. Zij zeggen: wanneer je dingen op een bepaalde manier doet in termen van praktische beschrijvingen, dan zal je ergens aan het eind van een lange keten van gebeurtenissen een wijzer hebben met een schaalverdeling en als d ...
VU Magazine 1986 - pagina 107
Waarom dan toch wordt het originele denken van Capra afgedaan als dat van een "charlatan"? Het heeft ongetwijfeld te maken met het doorbreken van een wetenschappelijk gebruik: eerst publiceren t.b.v. een wetenschappelijk forum. Capra zou dus voorbij zijn gegaan aan wat de wetenschapssocioloog Mer ...
VU Magazine 1986 - pagina 106
Azië en Japan etc, het werd altijd omgevormd. De essentie werd behouden maar de vorm niet. Ik ben werkelijk zeer onder de indruk geraakt van het inzicht dat onze vorm van spiritualiteit in onze moderne wereld zoiets als ecologie zou kunnen zijn. In de zin van diepteecologie zoals het tegenwoordig ...
VU Magazine 1986 - pagina 108
mers ook een dergelijke trend in decentralisatie en kleinschaligheid. Er blijken ook vrij veel inconsistenties in het latere werk van Capra, dit blijkt o.m. uit een interview met hem afgenomen door Bart van Steenbergen in eerder genoemd nummer van Wending. Dit soort utopische macro analyses gaan ...
VU Magazine 1986 - pagina 109
Roszak: Opkomst wetenschap parallel met heksenjachtenDr. Sheldon Glashow vindt Capra een charlatandeeltjes materie met elkaar in botsing komen, is te vergelijken met de op zijn tastzin aangewezen blinde die, net zoals de deeltjesfysicus, ook slechts fragmenten van de werkelijkheid k ...
VU Magazine 1986 - pagina 110
hem was er geen mogelijkheid te weten dat het zijn vader was met wie hij vocht, dat het zijn moeder was met wie hij naar bed ging. Toen hij dit ontdekte, was hij zo diep gekweld, dat hij zich zelfs van het licht van zijn ogen beroofde. Hij strafte zichzelf. Misschien zou de situatie van een natuu ...
VU Magazine 1986 - pagina 111
De wetenschap is misschien niet in subjectieve zin crimineel, in de zin dat er kwade bedoelingen achter zitten. Maar gewoon door het meest belangrijke over het hoofd te zien, namelijk dat wetenschap een opeenstapeling van macht is en dat deze macht op een zinvolle wijze moet worden beheerd. En al ...
VU Magazine 1986 - pagina 112
Casimir: "Dat weet ik echt niet. Maar misschien zou ik het zo kunnen stellen: de traditionele religie bevatte aan de ene kant een bepaalde kosmologie of kosmogonie over de oorsprong van het leven en zo. Zij bevatte eveneens een ethische code. Nu heeft de moderne wetenschap zeker de oudere kosmogo ...
VU Magazine 1986 - pagina 113
Casimir: "Dat weet ik echt niet. Maar misschien zou ik het zo kunnen stellen: de traditionele religie bevatte aan de ene kant een bepaalde kosmologie of kosmogonie over de oorsprong van het leven en zo. Zij bevatte eveneens een ethische code. Nu heeft de moderne wetenschap zeker de oudere kosmogo ...
VU Magazine 1986 - pagina 114
. een nog fraaiere schelp, terwijl de oceaan van de waarheid ; onontdekt voor mij lag." • Sinds de dagen van Newton zijn er spectaculaire resultaten '. geboekt en heeft de natuurkunde in deze eeuw vrijwel de ; status bereik van een religie: een soort derde testament, • waar mensen een rotsvast ve ...