VU Magazine 1988 - pagina 212
De visies van de negentiende eeuw hebben zich genesteld in onze geest, met mogelijk desastreuze gevolgen. De wetenschapskritiek (én het alternatief) van de antropoloog dr. J.P. Feddema. 'Ik ben allesbehalve een defaitist.'ö >o en ÖHans Feddema ^ ^ Sinds de Verlichting ^^ ~ ...
VU Magazine 1988 - pagina 213
Dr. J.P. Feddema (1932) is als antropoloog verbonden aan de Vrije Universiteit. Onlangs nam hij min of meer offlcieel afscheid als docent (als onderzoeker blijft hij aan) met een college getiteld 'Hoe lang nog maken wij onszelf en de andere zowel model als rivaal? Wetenschap en samenleving op een ...
VU Magazine 1988 - pagina 214
De vooruitgang van de domheidKOOS NEUVELBouvard en Pécuchet, naar een tekening van Daumier.De reisreportage is een journalistiek-literair genre waarin Heinrich Heine gespecialiseerd was. Op één van zijn reizen verdwaalt hij in een bos, maar gelukkig ontmoet hij een man die he ...
VU Magazine 1988 - pagina 216
teit van de onderzoeker, zal de Geschiedenis niet definitief vast komen te liggen, nooit zal er absolute zekerheid heersen over hoe het geweest is. Dit soort bevindingen stemmen Bouvard en Pécuchet tot grote treurigheid. Op een gegeven moment verzuchten ze zelfs: "Je zou bijna wensen dat er geen ...
VU Magazine 1988 - pagina 215
tot een nieuwe eenheid, een grandioze synthese, waarin elk brokje als een puzzelstuk op zijn juiste plaats valt. Gustave Flaubert heeft met die Encyclopedisten gemeen dat hij alles wat in zijn tijd voor kennis doorging wilde verzamelen en op zijn mérites wilde onderzoeken. Zijn onlangs in het Ned ...
VU Magazine 1988 - pagina 217
en uitgeroepen: "Oh! die twijfel! die twijfel! Ik geef nog de voorkeur aan het algehele niets!", net zoals ze dat bij hun negentiende-eeuwse zoektocht deden. De wetenschap lijkt nimmer te kunnen geven wat men ervan verwachtte. Wat er op het eerste gezicht uitziet als een wetenschappelijke zekerhe ...
VU Magazine 1988 - pagina 218
mind persoon kan produceren. Zijn aanval op -de conventionele ideeën, op de domheid, lanceert Flaubert echter niet vanuit een hoger gelegen punt, waar zich een superieur soort kennis bevindt die alle andere denkbeelden tot bijgeloof degradeert. Integendeel, ook Flaubert's uitgangspunt is een vorm ...
VU Magazine 1988 - pagina 219
liefdesgeschiedenis FRITS STOFFELSUit angst sneed Zeus de aanvankelijk androgyne mens in tweeën, in een vrouwelijk en een mannelijk deel. Sedertdien gaat elk op zoek naar een wederhelft, en zo ontstond het liefdesverlangen. Hieruit blijkt dat niet liefde en haat, maar liefde en angst eikaa ...
VU Magazine 1988 - pagina 220
gaat hij handelen als een beminnelijke wijze vader die het goede nastreeft voor zijn volk. Liefde werd vanoudsher aan godsdienst gekoppeld. De oudste godinnen van Klein-Azië waren Grote Moeders - zo noemt Meininger ze doch tevens 'grote loeders'. Ze bestierden de natuur, maar hard, veeleisend en ...
VU Magazine 1988 - pagina 221
Tegenover christelijk-asketische opvattingen stonden ook meningen die, al vanaf de Oudheid, in dokterskring wortel schoten: liefde is een natuurlijke drift, en wil de mens gezond blijven, dan moet hij die in een geregeld geslachtsleven lozen. Toen de medische wetenschap voortschreed, aardd ...