VU Magazine 1998 - pagina 52
'^'TN^^Ö^Rlfie*Mark Traa, 'Hemelbestormers Feiten en fabels over ruimtevaarders', De Bezige Bij, f 39,^0; Piet Smolders, 'De zwaartekracht voorbij - 40 jaar ruimtevaart'. Natuur &> Techniek, f 69,^0; Govert Schilling, 'Kleine sterrenkundegids', Schuyt et) Co, f ig,so.De ruimt ...
VU Magazine 1998 - pagina 51
S. Dresden, 'Het vreemde vermaak dat lezen heet', Meulenhoff, f y<),c)0.Schrijvend denkenAls er een verkiezing van de ideale Nederlandse essayist had moeten plaatsvinden, dan zou S. Diesden (1914I een serieuze kandidaat zijn geweest (met H. Diion als belangrijke rivaal). De liter ...
VU Magazine 1998 - pagina 50
De Romantiek had de componist met een onmogelijke opdracht opgezadeld: steeds maar weer iets nieuws verzinnen binnen de gegeven kaders. Maar de geijkte mogelijkheden van steeds langere stukken, met steeds grotere orkesten en steeds meer spektakel waren met het werk van Wagnei wel zo'n beetje uitg ...
VU Magazine 1998 - pagina 49
Er is in de loop der jaren iets opgebouwd om op terug te kijken. Belangrijker nog voor het ontstaan van een historisch bewustzijn is de introductie van een technologische innovatie geweest: de cd-speler. Iedereen die ergens in de jaren tachtig de platenspeler verving door een cd-speler, kwam inee ...
VU Magazine 1998 - pagina 48
winding, die aanzet tot dansen of, iets bescheidener, tot het ritmisch Icnippen van de vingers. Het is typisch hchamelijlce muziek. "I feel good" schreeuwt James Brown het uit wanneer hij zichzelf opgezweept weet door de eigen muziek. En wanneer het muzikale orgasme heeft plaatsgevonden, vloeit h ...
VU Magazine 1998 - pagina 47
o<: vluchtigheidvoorbij Koos NeuvelPopmuziek heeft geen klassieke status. Het is per definitie lichamelijke muziek, goed voor onmiddellijke behoeftebevrediging; na gebruik direct weggooien. Maar inmiddels heeft ook de popmuziek een geschiedenis. Ook de popliefhebber hoort zijn kl ...
VU Magazine 1998 - pagina 45
Bij de acceptatie van nieuwe muziek speelt, zoals gezegd, ook de tijd een grote rol. Ketting, puttend uit eigen ervaring: "Zeven jaar geleden werd mijn symfonie voor saxofoons en orkest gespeeld. Na afloop kon ik de dirigent niet eens bereiken om een handje te geven, want het applaus was al verst ...
VU Magazine 1998 - pagina 44
Dirigentenmuziek Het steriele studeerkamerserialisme staat haaks op Kettings adagium dat het publiek moet worden bereikt. Desondanks meent ook Ketting dat iedere componist in eerste instantie hermetisch werkt: "Als je rekening gaat houden met het publiek, dan word je gek; dan zit je voor je het w ...
VU Magazine 1998 - pagina 43
dieptepunt van dat zogeheten sociaal-realisme. Zo'n eeuwigdurende mars. Nou houd ik wel van een mars op zijn tijd, maar dan wel een van bijvoorbeeld Alban Berg, met zo'n scheve, expressionistische lading." Verklaarbaar vindt hij de populariteit van Sjostakovitsj overigens wel: "Dirigenten vinden ...