GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

492 resultaten
Filteren
van 50
VU Magazine 1998
VU Magazine 1998 - pagina 42

VU Magazine 1998 - pagina 42

Muzikale erfenisEen l<ilo BachTot zover de theorie. Maar hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk? Hoe gaat een integer hedendaags componist om met dilemma's als die tussen behaagzieke, en dus commercieel interessante werkjes en autonome composities, hoe ontoegankelijk en onuitvoer ...

VU-Magazine
3 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 41

VU Magazine 1998 - pagina 41

STEEDShetzelfde •^ L I E D J E Componeren is niet leuk, maar een kwestie van bloed, zweet en tranen. En nadien in angst en beven afwachten of het allemaal geen onzin is. In gesprek met Otto Ketting over de vrijheid van de componist: "Niets klinkt meer hetzelfde sinds de jaren vijftig. ...

VU-Magazine
331 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 40

VU Magazine 1998 - pagina 40

40WCSJANUARI/FEBRUARI19 ...

VU-Magazine
2 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 39

VU Magazine 1998 - pagina 39

streefde. De tegenwoordige hang naar individuele oorspronkelijkheid is een fenomeen, dat pas in de loop van de negentiende eeuw is ontstaan. Voordien bekommerden componisten zich nauwelijks om hun originaliteit. Westerse muziek van voor i loo, werd zelfs niet gesigneerd; wie dat wel deed gold als ...

VU-Magazine
820 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 38

VU Magazine 1998 - pagina 38

ClassicismeEen buitengewoon boeiende vraag, temeer omdat Mozart in exact hetzelfde idioom componeerde als die andere grote classicist: Haydn. Die twee van elkaar onderscheiden lukt op het eerste gehoor dan ook meestal niet (ook niet op het tweede trouwens). Dus: waar moeten we de 'stijl va ...

VU-Magazine
505 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 37

VU Magazine 1998 - pagina 37

WCSJANUARI/FEBRUARI199837 ...

VU-Magazine
2 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 36

VU Magazine 1998 - pagina 36

De42'' S Y M F O N I Evan W . A . Mozart JVlaakt de computer die zelfstandig klassiek klinkende muziek componeert op termijn de componist overbodig? En is het kunst? Onzinnige vragen. EMI blijkt vooral een handig hulpje voor musicologen en geblokkeerdeIs EMI revolutionair? Het tijds ...

VU-Magazine
349 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 35

VU Magazine 1998 - pagina 35

Met de Romantiek, een tijdvak dat ruwweg loopt van de Franse tot de Russische Revolutie, treedt de mens in alle kunsten met zijn emoties in het volle licht. Kunst wordt vanaf dat moment met een grote K geschreven. En de kunstenaar is niet langer een ambachtelijk geschoold vakman die gewoon zijn w ...

VU-Magazine
572 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 34

VU Magazine 1998 - pagina 34

De naamgever, ja die is bekend: Gregonus de Grote, die volgens de legende rechtstreeks door de Heilige Geest geïnspireerd zou zijn tot het componeren van zijn melodieën. Zo'n beetje zoals, volgens de aloude dogma's, ook de schrijvers van de bijbelboeken slechts de pen vasthielden die door God bes ...

VU-Magazine
549 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 33

VU Magazine 1998 - pagina 33

bedoeld heeft. Onvermijdelijk kom je in de uitvoering tot iets dat jouw stempel draagt. Maar je zult de interpretatie van een ander evengoed waarderen. Er is wel onderzoek gedaan naar dit soort dingen. Gedurende verschillende optredens werd gemeten hoe lang een ensemble over de stukken uit het re ...

VU-Magazine
643 woorden
van 50