GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

492 resultaten
Filteren
van 50
VU Magazine 1998
VU Magazine 1998 - pagina 41

VU Magazine 1998 - pagina 41

STEEDShetzelfde •^ L I E D J E Componeren is niet leuk, maar een kwestie van bloed, zweet en tranen. En nadien in angst en beven afwachten of het allemaal geen onzin is. In gesprek met Otto Ketting over de vrijheid van de componist: "Niets klinkt meer hetzelfde sinds de jaren vijftig. ...

VU-Magazine
331 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 42

VU Magazine 1998 - pagina 42

Muzikale erfenisEen l<ilo BachTot zover de theorie. Maar hoe werkt dat eigenlijk in de praktijk? Hoe gaat een integer hedendaags componist om met dilemma's als die tussen behaagzieke, en dus commercieel interessante werkjes en autonome composities, hoe ontoegankelijk en onuitvoer ...

VU-Magazine
3 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 43

VU Magazine 1998 - pagina 43

dieptepunt van dat zogeheten sociaal-realisme. Zo'n eeuwigdurende mars. Nou houd ik wel van een mars op zijn tijd, maar dan wel een van bijvoorbeeld Alban Berg, met zo'n scheve, expressionistische lading." Verklaarbaar vindt hij de populariteit van Sjostakovitsj overigens wel: "Dirigenten vinden ...

VU-Magazine
693 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 44

VU Magazine 1998 - pagina 44

Dirigentenmuziek Het steriele studeerkamerserialisme staat haaks op Kettings adagium dat het publiek moet worden bereikt. Desondanks meent ook Ketting dat iedere componist in eerste instantie hermetisch werkt: "Als je rekening gaat houden met het publiek, dan word je gek; dan zit je voor je het w ...

VU-Magazine
634 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 45

VU Magazine 1998 - pagina 45

Bij de acceptatie van nieuwe muziek speelt, zoals gezegd, ook de tijd een grote rol. Ketting, puttend uit eigen ervaring: "Zeven jaar geleden werd mijn symfonie voor saxofoons en orkest gespeeld. Na afloop kon ik de dirigent niet eens bereiken om een handje te geven, want het applaus was al verst ...

VU-Magazine
780 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 46

VU Magazine 1998 - pagina 46

46WCSJANUARI/FEBRUARI1998 ...

VU-Magazine
2 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 47

VU Magazine 1998 - pagina 47

o<: vluchtigheidvoorbij Koos NeuvelPopmuziek heeft geen klassieke status. Het is per definitie lichamelijke muziek, goed voor onmiddellijke behoeftebevrediging; na gebruik direct weggooien. Maar inmiddels heeft ook de popmuziek een geschiedenis. Ook de popliefhebber hoort zijn kl ...

VU-Magazine
1 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 48

VU Magazine 1998 - pagina 48

winding, die aanzet tot dansen of, iets bescheidener, tot het ritmisch Icnippen van de vingers. Het is typisch hchamelijlce muziek. "I feel good" schreeuwt James Brown het uit wanneer hij zichzelf opgezweept weet door de eigen muziek. En wanneer het muzikale orgasme heeft plaatsgevonden, vloeit h ...

VU-Magazine
982 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 49

VU Magazine 1998 - pagina 49

Er is in de loop der jaren iets opgebouwd om op terug te kijken. Belangrijker nog voor het ontstaan van een historisch bewustzijn is de introductie van een technologische innovatie geweest: de cd-speler. Iedereen die ergens in de jaren tachtig de platenspeler verving door een cd-speler, kwam inee ...

VU-Magazine
986 woorden
VU Magazine 1998 - pagina 50

VU Magazine 1998 - pagina 50

De Romantiek had de componist met een onmogelijke opdracht opgezadeld: steeds maar weer iets nieuws verzinnen binnen de gegeven kaders. Maar de geijkte mogelijkheden van steeds langere stukken, met steeds grotere orkesten en steeds meer spektakel waren met het werk van Wagnei wel zo'n beetje uitg ...

VU-Magazine
519 woorden
van 50