VU Magazine 1998 - pagina 130
plaats van uit elkaar te groeien overal op de wereld meer en meer vervlochten raken. Zelfs 'Generatie X', de eerste generatie die volstrekt religieloos is opgevoed, lijdt aan de leegte en verlangt naar God. Nee, het religieuze vuur dooft niet uit, het vlamt overal in de wereld op. Kennelijk is er ...
VU Magazine 1998 - pagina 131
nis hebben, omdat men het nauwelijks met anderen zou delen en het weinig invloed zou hebben op het publieke terrein. Moeten we dus concluderen dat Nederland nu eens echt gidsland is, op het vlak van secularisatie dan? Heeft het domineesland echt plaats gemaakt voor 'een land van vijftien miljoen ...
VU Magazine 1998 - pagina 132
wanneer we aannemen dat ieder van ons ook in de buitenwereld, buiten het door strikt private belangen bepaalde gebied, een persoonlijk leven heeft, met zelden scherp verwoordbare, maar wel diep liggende religieuze gevoelens, ervaringen en gedachten: we zijn immers ook persoon in al onze relaties, ...
VU Magazine 1998 - pagina 133
uitstoot van CO^, de 'Verelendung' van Afrika, etc.; verschijnselen die om religieuze doomsday-scenario's lijken te schreeuwen, en dat bij steeds meer mensen in de westerse wereld ook doen.) Het zijn risico's die de routines afbreken die we ooit dankzij de traditionele instituties hadden; risico' ...
VU Magazine 1998 - pagina 134
(niet te verwarren met de evangelische studentenbeweging van die naam), dat zijn het type activiteiten en groepen waaraan we moeten denken. Het zijn doorgaans bewegingen met een charismatische praktijk en theologie, een uitdrukkelijk nietformele, dus niet-hiërarchische, democratische structuur, e ...
VU Magazine 1998 - pagina 136
gebeurt, zoveel centraal 'aangestuurde' studies, rapporten, plannen, aanbevelingen en initiatieven om bij de tijd te blijven. Er lijken zich in al die activiteiten grofweg drie strategieën af te tekenen.Dat is ten eerste de strategie van 'de flinkheid', de strategie om zichzelf toe te spreken dat ...
VU Magazine 1998 - pagina 137
Hans Sonneveld, 'Promotoren, promovendi en de academische selectie - de collectivisering van het Nederlandse prom oties telsel', Amsterdam University Press, f 49,^0.Promotiefabriek Promoveren doet een mens in zijn eentje, onder begeleiding uiteraard van een promotor. Daarom lijkt het wat v ...
VU Magazine 1998 - pagina 138
Middas Dekkers, 'De Contact, f y^,()0.vergankelijkheid',Zijn tv-programma's maakten hem bijzonder populair: de bioloog met het malle snorretje, die onvermoeibaar iedere week een half uurtje amusant volbabbelt. Hij moet het daarbij hebben van grappige weetjes, onverhoedse beeldwissel ...
VU Magazine 1998 - pagina 139
tegen te staan. Die groeiende afkeer wordt niet alleen veroorzaakt door het feit dat op schrift Middas' maniertje sneller door de verhalen begint heen te schemeren, maar ook doordat de anekdotes voor een deel al wel bekend zijn en ooit eerder door de auteur zelf, zij het in een wat andere context ...