VU Magazine 1998 - pagina 160
Eric Le GrasHet Lonersdiepje nabij Loon: "Het beekdal was vruchtbaar, zoals ook de belastinggaarders destijds wisten."Waar vind je in Nederland nog ongerepte natuur en een landschap dat niet al te drastisch veranderd is door menselijk ingrijpen? Nergens waarschijnlijk, maar wie op z ...
VU Magazine 1998 - pagina 161
Eric Le GrasHet Lonersdiepje nabij Loon: "Het beekdal was vruchtbaar, zoals ook de belastinggaarders destijds wisten."Waar vind je in Nederland nog ongerepte natuur en een landschap dat niet al te drastisch veranderd is door menselijk ingrijpen? Nergens waarschijnlijk, maar wie op z ...
VU Magazine 1998 - pagina 162
Herder met kudde op het Hijkerveld.•;ïf,«ligt de heide. "Daar weidden de runderen en later de schapen", vertelt Bieleman. "Bovendien staken de boeren er plaggen, die ze naar de es brachten om die te bemesten. Eerst liep het niet zo'n vaart met het heideplaggen, maar toen rond 1650 d ...
VU Magazine 1998 - pagina 163
De boeren gingen tamelijk rücksichtlos te werk, al hielden ze wel rekening met de draagkracht van het land. Wanneer de zandverstuivingen in omvang toenamen, dan legden ze zichzelf beperkingen op." PestbosjesOok het verhaal over ziekten onder het vee getuigt niet van een plattelandsidylle: ...
VU Magazine 1998 - pagina 164
Zijn standpunten werden hem nooit in dank afgenomen door degenen die hem na stonden. Het lot van de filosoof die andermans zeepbellen doorprikt en ze als riskante utopieën aan de kaak stelt. "Mensen worden boos als je ze h u n geloof afneemt."Hij staat bekend als een filosoof die een opmer ...
VU Magazine 1998 - pagina 166
als onrealistisch maar vooral ook als gevaarlijk aan de kaak te stellen. Maar, zo luidt de eerste vraag aan hem, is dat geen vechten tegen de bierkaai? Is ieder mens niet op voorhand een geboren utopist? "Niet iedere droom van een betere toekomst is een utopie. Dan kun je alles wel 'utopie' noeme ...
VU Magazine 1998 - pagina 167
de wieg tot het graf te begeleiden. Dat is utopisch. Dat is riskant. En het werkt ook niet." Dat laatste sluit aan op wat u destijds ook al in 'De markt van welzijn en geluk' beweerde, en wat door velen werd uitgelegd als een rechtstreekse aanval op het alomvattende welzijnsdenken uit de jaren ze ...
VU Magazine 1998 - pagina 168
Dat is minder paradoxaal dan het lijkt. Doemdenken, benadrukt Achterhuis in 'De erfenis van de utopie', is in wezen het omgekeerde van utopisme, maar de manier van denken is exact dezelfde. "Je ziet in de achterliggende eeuw veel denkers de omslag maken van dystopist naar utopist; dat eerste is d ...
VU Magazine 1998 - pagina 169
Met kleine idealen gaat het vaak beter dan met grote. Ik ben het eens met Levinas die zegt dat de morele goedheid tussen mensen in een sociale utopie niet mogelijk is. In een totalitaire samenleving moet je een held wezen om je moreel goed te gedragen, terwijl dat in een normale open samenleving ...