Verdienste of genade? - pagina 91
'SM:-BIBUOTHEEK VRIJE UNIVERSITEIT3 0000 00771 3153u ...
Verdienste of genade? - pagina 89
« ' zo tuin het enstot het van ter dat, taan rden odsniet t te van 1 de ieke ,sola(, -\Il1i1 1 igisch1l i ...
Verdienste of genade? - pagina 88
grenssituaties en gebeden^**) willen reserveren, maar zo willen spreken in het ganse leven en daarom het meritum bestreden. Daarin komt de diepte der rehgie uit en al is het duidelijk, dat ook in het Rooms-Katholicisme deze grenssituaties niet zullen worden gelocaliseerd en begrensd tot het einde ...
Verdienste of genade? - pagina 87
doet tot nu toe, en parallellen aanwijst met legahsme en farizeïsme, is deze aanval dan niet pijnlijk vanwege haar persoonhjk karakter? Ik meen, dat de Reformatie in haar kritiek niet uit de hoogte heeft gesproken. Ze heeft geweten, dat de invloed van het verdienste-begrip zijn sporen nalaat in a ...
Verdienste of genade? - pagina 86
naar het mysterie van Zijn offer en gehoor2aamheid. Hier aarzelde men niet „dienst" en „verdienste" op het allernauwst met elkaar te verbinden. Daarin lag dan een aanrakingspimt met Rome, dat eveneens in allerlei officiële uitspraken over die „merita Christi" bleef spreken. Dit aanrakingspunt teg ...
Verdienste of genade? - pagina 85
gisme gevallen over de diepste motieven der Reformatie. Het wordt thans meer en meer duidelijk, dat noch die betrokkenheid — de dienst — noch het loon mag worden gerelativeerd. Te groot en te geweldig zijn de dimensies en perspectieven, die vanuit de krachten van het Rijk Gods zichtbaar worden en ...
Verdienste of genade? - pagina 84
en practijk, zo mag men ook de R. K. kerk de vraag stellen, of zij waarlijk aan Paulus en Johannes, aan het volle evangelie recht laat wedervaren, wanneer zij, met voortdurende verwijzing naar het ene en unieke middelaarschap van Christus, aan de „dienst" van Maria een ziodanige plaats en beteken ...
Verdienste of genade? - pagina 83
I'1Itantse kritiek telkens weer zegt, tot IQ onze tijd toe, dat er van concurrentie tussen Christus en Maria geen sprake is en dat dit alles slechts rust op protestants misverstand. Het gaat niet om de uiteindelijke bedoeling van de individuele Rooms-Kathoüeken. Het sp ...