Verdienste of genade? - pagina 32
moede worden, zegt Paulus""). Onvermoeibaarheid vanmt het perspectief van de grote oogst. Het gaat om een erfenis ^^), om een prijs ^^), om een krans ^^), om heerlijkheid "*), om eeuwig leven ®^), om lof, die de mens heeft voor God "**). E n dit alles — om met Didier te spreken — als een morele s ...
Verdienste of genade? - pagina 31
einde toe" ^ ) . En ook als we zien, dat de R. K. theologie zich vooral op die „reohtvaardlgheid" Gods — in het niet vergeten — beroept en haar vanuit de eigenschappen Gods belicht als „justitia distributiva" *•), dan zal dat ons er niet toe mogen leiden d e ogen af te wenden van deze geheimzinni ...
Verdienste of genade? - pagina 30
leven erven" ''^). Honderdvoudig — naai- Markus — dat is ook onevenredigheid, overvloed en verrassing, maar het is de verrassing in de correspondentie tussen menseUjke daden en loon. Er is een terugontvangen, gelijk dat van de slaaf, die, naar Paulus' woord, al het goede, dat hij gedaan heeft, za ...
Verdienste of genade? - pagina 29
nunft, wanneer hij handelt over het „Widerspiel des Prinzips der SittHchkeit", nl. het motief der zaHgheid, dat er toe bijdraagt „die Sitthchkeit ganzlich zu Grunde zu richten"''''). Een reine, gedesinteresseerde ethiek van pHchten heeft uiteraard gemakkelijk spel, wanneer ze zich uitput in het o ...
Verdienste of genade? - pagina 28
baar is, welke is haar zin en strekking? E n mag en moet dan die samenhang niet een rol spelen in de menselijke overwegingen? En zo ja, als dit motief, dit weten van de samenhang, niet in zichzelf illegitiem is, maar meespeelt en meespelen mag en moet, waarom dan de oppositie tegen d e verdienste ...
Verdienste of genade? - pagina 27
geaarzeld en dat hangt ongetwijfeld samen met het nadrukkelijk getuigenis der Schrift aangaande het loon, het grote loon, de vergelding, de erfenis en de hoop. Al is het niet mogelijk hier uitvoerig in te gaan op alle bijbelse aspecten van het loon, het is wel nodig te bedenken, dat er thans in h ...
Verdienste of genade? - pagina 26
Juist vanuit deze stand van zaken wordt echter de controvers eerst recht boeiend en belangrijk. Wanneer de analyse van de Reformatie vanuit een alles absorberende en annihilerende transcendentie ooohoudbaar is, dan wordt als vanzelf de weg gebaand voor nadere bezinning. Dan concentreert zich imme ...
Verdienste of genade? - pagina 25
We zien de duideHjke omtrekken van een concurrentie-verhouding, die onmiddelHjk tot mystieke en quiëtistische consequenties leidt. We bevinden ons met dit alles in de omgeving van wat Przywara als karakteristiek der Reformatie aanwijst en het is niet toevalhg, dat R. K. auteurs soms verwantschap ...
Verdienste of genade? - pagina 24
langwekkend, omdat in de strijd om het quiëtisme ook het verdienste-begrip ter sprake komt. Wanneer na de conferenties van Issy in 1695®^) Fénelon in 1699 veroordeeld vi^ordt*"), dan richt de kerk zich tegen zijn idee van de „amour pur", „amour desinteresse", de liefde, die niet verbonden kan wor ...
Verdienste of genade? - pagina 23
illes, de mens niets", soms gebruikt als expressie van totale afhankelijkheid, willen uitbouwen tot een ontologie der annihilatie? Het tegenover overmoed gehanteerde woord van Jesaja over volken, die als „niets" zijn voor Hem, nietig en ijdeP^) en over machthebbers, die Hij overgeeft tot vernieti ...