Verdienste of genade? - pagina 26
Juist vanuit deze stand van zaken wordt echter de controvers eerst recht boeiend en belangrijk. Wanneer de analyse van de Reformatie vanuit een alles absorberende en annihilerende transcendentie ooohoudbaar is, dan wordt als vanzelf de weg gebaand voor nadere bezinning. Dan concentreert zich imme ...
Verdienste of genade? - pagina 16
leringen te verdenken"^"). Nadrukkehjk wordt nl. door Trente verklaard, dat men met verdienste niet bedoelt een concurrentie met de genade, maar de illustratie en manifestatie van de genade. Illustratie en manifestatie, omdat vanuit het heil de mens zichtbaar wordt op de door God gebaande weg, de ...
Verdienste of genade? - pagina 35
liatio, waarover artikel 23 van de Belgica spreekt. Het is de religieuze benadering van het heü, gelijk in de geschiedenis van de hoofdman van Kapemaüm, van wie de mensen zeggen: „hij is het waard, dat hij geholpen wordt", maar die zélf zegt, dat hij niet waard is, dat Christus onder zijn dak zou ...
Verdienste of genade? - pagina 17
En ook al leidde dit niet — men denke aan het Calvinisme — tot quiëtisme, het werd niet duidelijk, waarom dat niet het geval was, met name wanneer iedere schakel van het Christelijk handelen uit de sfeer van de verdienstelijkheid werd weggerukt. Daarmee meende men het eigenlijke motief van het re ...
Verdienste of genade? - pagina 19
In dit kader van de analyse der Reformatie wordt nu ook het reformatorisch verzet tegen de leer der verdienste geplaatst. Men zou niet gezien hebben, dat het Rome niet te doen was om zelfroem en pretentie, maar om de functie van het menselijke en actieve in het handelen Gods. Het gaat niet om oon ...
Verdienste of genade? - pagina 36
staan. We zien soms de schaduwen vallen over de exegese vanuit de dogmatiek, bv. bij de R. K. Weisz, die tot de conclusie komt, dat ze allen evenveel kregen, omdat de arbeiders, die later aan het werk gingen, toch óók de wil gehad hadden om te werken en deze wil wordt dan als werk gerekend en als ...
Verdienste of genade? - pagina 37
aan alle zijden is afgeschermd tegen élke interpretatie, die de relatie tot het koninkrijk Gods niet meer ten volle honoreert en de evenredigheid fixeert vanuit een buiten dat rijk omgaande „justitia distributiva", die iets anders is dan de trouw van God. "®) Het is op grond van het voorafgaande ...
Verdienste of genade? - pagina 38
te maken allereerst tot de supreme vervxiller van eigen wensen. Zoals de mens in het Onze Vader zijn ganse leven dragen mag in het hcht Gods, maar eerst drie maal denken moet aan de dingen des Vaders, zo is de „amour pin-", die van loon niet wü horen ter wille van de zuiverheid der liefde, een mi ...
Verdienste of genade? - pagina 39
evenredigheid, maar om de zuiverheid dezer evenredigheid, die beslissend is voor het uitzicht op het koninkrijk Gods én de vroomheid er voor bewaart een dubbelganger te worden van de egoïstische vroomheid. Er is dan ook slechts één kriterium ter toetsing van de verdienste-leer op haar al of niet ...
Verdienste of genade? - pagina 40
vanuit een devaluering van de loon-gedachte, maar vanuit de totahteit van het katholieke dogma, dan is het m. i. mogelijk, dat te doen door te wijzen op vier problemen, die juist hier een bijzondere illustratieve waarde hebben. Ik zou U achtereenvolgens willen wijzen op de complexiteit van het me ...