GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
Verdienste of genade?
1958-10-20
Verdienste of genade? - pagina 41

Verdienste of genade? - pagina 41

nimmer verdienen. Daarom wordt het pelagiandsme en ook het semipelagianisme afgewezen en nog steeds wijst Rome — in de discussie over de verdienste — naar het concilie van Carthago in 418 en naar dat van Orange in 529, waar gezegd wordt, dat het voor goede werken, die waarlijk verdienen, noodzake ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
365 woorden
Verdienste of genade? - pagina 42

Verdienste of genade? - pagina 42

van eigen verdiensten ^^°). Achter de verdienste Kgt het goddehjk initiatief der barmhartigheid en van een conflict tussen verdienste en genade kan dus geen sprake zijn. De genade wordt niet verdiend en er moet van een „gratis justificari" gesproken worden, want als de genade uit de werken zou zi ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
407 woorden
Verdienste of genade? - pagina 43

Verdienste of genade? - pagina 43

daarin bevestigd, wanneer we denken aan het feit, dat reeds in de Middeleeuwen binnen de grenzen der R. K. theologie een interessante strijd gevoerd is, die hiermee direct samenhangt nl. in verband met de zg. acceptatietheorie. Volgens deze theorie hadden de goede werken niet hun waarde in zichze ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
410 woorden
Verdienste of genade? - pagina 44

Verdienste of genade? - pagina 44

Tegen deze achtergrond nu is het duidelijk, dat men' het „waarlijk verdienen" van Trente serieus moet nemen en dat het hier niet gaat om acceptatie, maar om een veel meer essentiële relatie. En ten aanzien van deze relatie wordt dan wel met nadruk gezegd, dat de genade vooropgaat, maar binnen dez ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
421 woorden
Verdienste of genade? - pagina 45

Verdienste of genade? - pagina 45

of d e verwijziag naar dispositie en preparatie niet de gratuïteit der genade in gevaar bracht. Het antwoord op deze vraag luidt, dat dit alleen het geval zou zijn, wanneer er een causale relatie zou zijn tussen de dispositie en het ontvangen der genade. Dat is echter niet het geval en men , trac ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
400 woorden
Verdienste of genade? - pagina 46

Verdienste of genade? - pagina 46

anbietet, der das Seine tut, als einem Andem, der sich im Schmutze der Sünde walzt und die Gnade verachtet" " ^ ) . Wel ziet hij hierin geen vaste wet en wijst hij er op, dat dikwijls de ergste zondaars bekeerd worden en dat eerlijke mensen ver bhjven van de genade. Maar de verwijzing is sprekend ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
387 woorden
Verdienste of genade? - pagina 47

Verdienste of genade? - pagina 47

gebracht. En nu gaat het in de verdienste om habihtas. Men wil het woord verdienste niet prijsgeven. Het duidt geen directe correlatie aan tussen daad en loon, zoals in de evenwaardigheidsverdienste, maar het is toch een meritum en men wijst de reformatorische visie af als deterministisch en fata ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
351 woorden
Verdienste of genade? - pagina 48

Verdienste of genade? - pagina 48

de humaniteit loochende en daarvoor geen belangstelling zou hebben gehad, maar hierin, dat de reformatoren loochenden, dat in verband met en vanuit deze structuren ook maar énige verheldering zou kunnen vallen over de macht der genade, die de mens overmocht. Vandaar de botsüig — aan het begin van ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
341 woorden
Verdienste of genade? - pagina 49

Verdienste of genade? - pagina 49

uitgedoofd is-'®^) en van hieruit komt men dan als vanzelf tot de coöperatie en dan niet als een tot vrijheid gebraohti zijn door de kracht der genade, maar vanuit de ontologische tegen- of neven-pool van de genade. De typische structuur van Trente is bepaald door de synthese tussen de verdienste ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
378 woorden
Verdienste of genade? - pagina 50

Verdienste of genade? - pagina 50

Hamack heeft dit aJles nauwehjks serieus willen nemen en heeft er maar weinig goede woorden voor over gehad, evenmin als voor Trentes decreet over de traditie, dat hij „ein dogmenpolitisches Meisterstück" noemde. M. i. moeten de intenties om Paulus te honoreren worden erkend, maar tegelijk de spa ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
367 woorden
van 10