Zedelijkheid en recht - pagina 91
87door blijkbaar, dat ook de menschelijke wetgevers onder de volkeren dit doen zullen. Wil, dat ook- het menschelijk-positieve recht rekening zal houden met de differentieering en de ontwikkeling van het sociale leven. . Ook deze differentieering en ontwikkeling zelf gaan niet buiten God o ...
Zedelijkheid en recht - pagina 92
88menschelijke rechtsordening is ook voor ons kenbaar. Alleen maar, niet op mechanische wijze. Naar de geloofsvoorstelUng van den Islam werd de inhoud van den Koran Mohammed bekend doordat de engel Gabriel van de tafel, waarop in den hemel het Boek stond geschreven, voor den profeet stuk n ...
Zedelijkheid en recht - pagina 93
89 dit slechte in het toevallig element zijner normen recht is; als men bedenkt, dat recht, ook slecht recht, recht blijft zoolang het geldt. Aristoteles, wij hebben het straks gehoord, leerde, dat het nomimon dikaion wel aanvankelijk, d.i. vóór zijn vaststelling, zonder dat het eenig verschil ma ...
Zedelijkheid en recht - pagina 94
90 rechtsordening of de zedelijke wereldorde in haar geheel en in enger zin dat deel daarvan wat de ordening voor het uitwendig samenleven der menschen omvat; de idee van de zedelijkheid in enger zin,en daarmee hebben wij hier te doen, is dat deel der zedelijke wereldorde hetwelk omvat èn de zoow ...
Zedelijkheid en recht - pagina 95
91 ze gedragsregelen zijn voor den individu in de relatie tot zijn eigen bestaan, hetzij in zijn relatie tot anderen, een natuurlijk of onveranderlijk, naast een toevallig. of veranderlijk element. • En gelijk er voor ieder volk op elk moment van zijn bestaan een van God gewilde rechtsordening is ...
Zedelijkheid en recht - pagina 96
92 vuld aan ieder christen, die in den verborgen omgang met zijn God, de verreining van zijn zedelijk bew^ustzijn, door al dieper inleiding in het Woord, begeert. Maar, en ook hier openbaart zich weer de invloed van de zonde, voor zoover de van God gewilde gangbare zedelijkheid, door menschelijke ...
Zedelijkheid en recht - pagina 97
93middellijk in relatie tot God ; maar ook staat hij als persoonlijkheid door middel van de wereld, de wereld van zijn eigen ziel en lichaam, de wereld zijner medemenschen met al haar uit- en inwendige verhoudingen, tot God in relatie. Deze middellijke relatie waarin de mensch tot God staa ...
Zedelijkheid en recht - pagina 98
94 bare zedelijkheid betreft, dan is de laatste ruimer dan de eerste, want zij omvat niet slechts, gelijk de eerste, Gods ordening voor het saamleven der menschen, maar ook die voor het eigen somatischpsychisch bestaan van den mensch. Zij is ook dieper, want zij omvat niet slechts, gelijk de eers ...
Zedelijkheid en recht - pagina 99
95 normen,, hoe ook te onderscheiden, niet van elkaar -zijn te scheiden. Niet te scheiden, krachtens haar gemeenschappelijke afkomst uit de zede. of Sitte, welke zich, innig samenhangend met de religie, als een' complex van met dwang verbonden gedragsregelen stelt tegen het wederstrevend willen e ...
Zedelijkheid en recht - pagina 100
96 ningen van mogen en behooren, die der zedelijke en die der rechtelijke, naar haar objectieve zijde zich verhouden als twee secante begrippen. Hun sferen vallen toch gedeeltelijk buiten, maar ook gedeeltelijk in elkander. Zij vallen in elkander, zij snijden elkander voor zoover zij beide, zij h ...