GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

59 resultaten
Filteren
van 6
1900-01-26
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 12

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 12

11 voor de organische eenheid in de historie geen oog hebben. AUGUSTlNUS was de eerste, het is zijne ons terfelijke verdienste, 21) die gepoogd heeft, in zijn de CiVttate Dei heel den loop der historie saam te vatten, en als de uitvoering van den Goddelijken raad te verklaren. Hij is daarmede de ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
330 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 36

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 36

35 vaststelling van het trin~sch dogma tot stand kwam; dat de kamp tusschen PELAGIUS en AUGUSTLNUS liep over de souvereiniteit van Gods genade; dat Lu'nIER met het justificatus per solam fidem optrad, dat in onze dagen meer nog dan over Christus' persoon de worsteling der geesten gaat over het Go ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
336 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 31

30dat achter de Kerk als phaenömenon schuilt niet een zekere abstracte idee van het Christendom of van de religie, 99) maar de evende realiteit van het uWf/-X ,:"QU XplfJ''TQ;) ~ dat dit uWf./.,X, dat het menschelijk oog niet aanschouwen kan en daarom voorwerp is des geloofs, zich openbaar ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
340 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 34

33Menschheit durch die Menschwerdung Gottes", of met K. HAsE 107) "ein 'treben darnach, der in der Menschheit fortlebende Christus zu sein;" een princiep, dat met zijn warm Idealisme zeker eindeloos hooger staat dan het nuchtere, koude Rationalisme. maar dat helaas breekt op de realiteit d ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
342 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37

36 nadruk herinnerd. 116) Dat de geschiedschrijver geen DANTE be hoeft te wezen, die elk historisch persoon een plaats in d, Inferno of in het Purgatorio toewijst, spreekt van zelf. Dat hi de roeping heeft, om ook in die verschijnselen, die hem per soonlijk onsympathiek zijn, het betrekkelijk goe ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
342 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 21

20nera flexusque clvltatum intenderent animum, vera illa scientia caus~arum, quibus res continentur humanae, caruerunt." 63) De "vera scientia caulsarum" ontbreekt, waar met de Causa causarum geen rekening wordt gehouden. En eerst met deze beliJdenis der God~lijke ca~aliteit k~n ook het te ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
343 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 26

>mder25de algemeene Geschiedenis, dan wel, of zij als zelfstandige ) iVetenschap een plaats heeft in de Faculteit der Theologie? Het antwoord op die vraag is niet zoo eenvoudig als men Nel' denken zou. L. VON RANKE, die zelf op het gebied der (erkhistorie geen geringe verdiensten ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
343 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 30

29 En nu zegge men niet, dat dit uitgangspunt voor de beoeening der Kerkhistorie geen verschil maakt, want de historio~raphie der Kerkgeschiedenis legt getuigenis af, dat mct dit ütgangspunt de hi toria EccJesiae Dei staat of val 7 Wanneer niet Gods Woord maar de philosophie het eigenijke wezen d ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
344 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 16

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 16

15-malle beoordeeling der feiten te onthouden; de objective arstellung is eis eh ; elke beoordeeling zou geschieden naar at de historicus zelf voor zedelijk goed of kwaad hield, en --~ !t subjectieve element weer in de historie terugbrengen. Op storisch gebied mogen daarom alleen re ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
350 woorden
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 44

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 44

43 moet worden, dat is ook naar mijne overtmgmg "der Zweck der Universität". 131) Niet alsof ik daarom een oogenblik zou willen vergeten, dat die wetenschap voor U geen einddoel kan wezen, maar middel om straks met te rijker gaven toegerust, de Kerk van Christus te dienen. Het non scholae sed vit ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
350 woorden
van 6