GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

709 resultaten
Filteren
van 71
1948-01-01
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 91

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 91

83 als het ware nog met een onverbrekelijke band samengevoegd, ze waren in een milieu ingebed en vormden wel een geheel andere relatie dan de modernere arts, welke als liechnicus tegenover zijn patient treedt Langs welke wegen is de arts echter zo geworden'' W e kunnen kort antwoorden Door de oni ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
483 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 92

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 92

84 naar het pathologisch-anatomische subsöraat en zo hij het niet vond, dan lag het aan de nog niet voldoende gevorderde techniek. Physica en chemie werden te hulp geroepen, grote laboratoria werden ingericht, met als centrum de physisch-chemische totaliteit, welke mens geheten was, Dit alles wil ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
460 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 93

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 93

85 verstaan. Z o vinden we als het ware twee ketens in de mens, een psycnische en een stoffelijke, welke alle onderworpen zijn aan de wet van oorzaak en gevolg. H e y m a n s geeft nu in zijn beschouwingen geheel de voorkeur aan het psychische. Het materiële zou in zichzelve geen bestaan hebben, ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
487 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 94

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 94

S6 aberraties kunnen ontstaan Deze wijzigingen spelen zich vooral at in de sfeer van het vegetatieve zenuwstelsel Het blijft niet bij een blozen na schaamte of bij een bloeddrukverboging of een verandering van het bloedsuikergehalte, b v na schrik, welke toestanden alle reversibel blijken, maar m ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
510 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 95

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 95

87 bezit? Het is niet voor te stellen, dat wij in het sublimeren zelve een omnipotenfe kracht mogen zien. Zonder specifieke mogelijkheden in de mens tot de ontwikkeling van kunst en religie is dit hele proces niet denkbaar. Kunst, ethiek en religie zijn ongetwijfeld typische menselijke kwaliteite ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
487 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 96

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 96

88 bracht worden in de geneeskunde, Het object van onderzoek wat voor de arts een medemens betekent, zou anders opgaan in een aantal eigenschappen, de patiënt is dan de som van zijn symptomen en wordt daardoor gekwalificeerd. Alle mensen zijn zo in feife voor de arts precies gelijk, zij ondersche ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
517 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 97

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 97

89tisch. W e zullen de existentie-philosophie, welke zich, als we het zo mogen noemen, in linkse richting ontwikkelde niet uitvoerig weergeven, omdat zij in verband met ons onderwerp minder belangrijk is. Bij H e i d e g g e r zowel als bij S a r t r e zien we_ het individualisme naar vore ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
516 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 98

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 98

90gekwalificeerd als massa-mens, in het behoren tot het ,,men" onthult hij slechts een oneigenlijke structuur, maar hij existeert doordat hij tot zichzelf komt in de verhouding tussen ik en gij. Als één der grondleggers van deze nieuwe visie noemen we E b n e r, wiens oorspronkelijke gedac ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
512 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 99

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 99

91den. Hij maakt dit duidelijk door de kennis en de ethische werkelijkheid tegenover elkaar te stellen als verleden en heden. Het zijn der werkelijkheid betekent steeds tegenwoordigheid. De waarheid zoekende kennis en de zijnde werkelijkheid zijn incoördinabele grootheden. In de objectiver ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
509 woorden
1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 100

1948 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 100

92 het gij tot horigheid wordt gevoerd. De diepste grond van deze ikgij verhouding is dan de liefde tot God. De liefde tot God en die tot de naaste worden volkomen identiek geacht. In zijn latere publicaties echter laat G o g a r t e n deze visie varen. De ik-gij relatie vinden we dan reeds in de ...

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap
481 woorden
van 71