Verdienste of genade? - pagina 46
anbietet, der das Seine tut, als einem Andem, der sich im Schmutze der Sünde walzt und die Gnade verachtet" " ^ ) . Wel ziet hij hierin geen vaste wet en wijst hij er op, dat dikwijls de ergste zondaars bekeerd worden en dat eerlijke mensen ver bhjven van de genade. Maar de verwijzing is sprekend ...
Verdienste of genade? - pagina 8
logie, maar in hun hart getroffen, in hun gemeenschap met God, de God aller genade. Dat accentueert de diepe ernst en verantwoordelijkheid van dit nog steeds voortdvu-ende conflict. De verhouding tussen zonde en genade was in het geding en nergens raakt het dogma zo zeer het concrete leven des ge ...
Verdienste of genade? - pagina 37
aan alle zijden is afgeschermd tegen élke interpretatie, die de relatie tot het koninkrijk Gods niet meer ten volle honoreert en de evenredigheid fixeert vanuit een buiten dat rijk omgaande „justitia distributiva", die iets anders is dan de trouw van God. "®) Het is op grond van het voorafgaande ...
Verdienste of genade? - pagina 54
Heilige Stoel, een beslissing, die echter sindsdien is uitgebleven "'^). Vanuit de R. K. sacramentsleer is dit uitblijven van een besHssing wel begrijpelijk. Baius, die nog de laatste fase van het concilie van Trente meemaakte, mocht dan de problematiek van de attritio in verband met het ontbreke ...
Verdienste of genade? - pagina 83
I'1Itantse kritiek telkens weer zegt, tot IQ onze tijd toe, dat er van concurrentie tussen Christus en Maria geen sprake is en dat dit alles slechts rust op protestants misverstand. Het gaat niet om de uiteindelijke bedoeling van de individuele Rooms-Kathoüeken. Het sp ...
Verdienste of genade? - pagina 31
einde toe" ^ ) . En ook als we zien, dat de R. K. theologie zich vooral op die „reohtvaardlgheid" Gods — in het niet vergeten — beroept en haar vanuit de eigenschappen Gods belicht als „justitia distributiva" *•), dan zal dat ons er niet toe mogen leiden d e ogen af te wenden van deze geheimzinni ...
Verdienste of genade? - pagina 10
Wie het terrein van de strijd overziet, ontdekt reeds spoedig, dat de discussie voortdurend bezig is met twee nauw verbonden vragen, nl. die naar de functionaliteit van de mens en die naar de mogelijkheid van de roem, de zelfroem. De scherpte van de controvers en van haar gecompliceerde problemen ...
Verdienste of genade? - pagina 45
of d e verwijziag naar dispositie en preparatie niet de gratuïteit der genade in gevaar bracht. Het antwoord op deze vraag luidt, dat dit alleen het geval zou zijn, wanneer er een causale relatie zou zijn tussen de dispositie en het ontvangen der genade. Dat is echter niet het geval en men , trac ...
Verdienste of genade? - pagina 51
de genade Gods nimmer en in geen enkel opzicht viel duidelijk te maken vanuit de een of andere capaciteit, omdat juist deze capaciteit gesloten was, ondanks en in alles wat deze mens bleef in zijn totale afvalligheid. Van hieruit kon zij dan ook geen plaats reserveren voor de verdienste. Zeker ni ...
Verdienste of genade? - pagina 78
anderen hebben inzake het „oorredemptrix" hun waarschuwend woord gesproken, zoals Bartmann „wegen des paulinischen „unus-mediator" en vanwege Petrus' woord, dat ia niemand anders het heü gelegen is ^^^). Toch kunnen al deze waarschuwingen de spanningen rondom het „corredemptrix" niet opheffen. Vo ...