Verdienste of genade? - pagina 77
Het gaat in de idee der corredemptio dus om objectieve medewerking in de verlossing, om de wijze van Maria's middelares-zijn. De beslissing ligt dus nog niet in het woord „middelares", want ook de subjectieve verlossing involveert deze titel. De aarzeling vindt een plaats ten aanzien van de objec ...
Verdienste of genade? - pagina 25
We zien de duideHjke omtrekken van een concurrentie-verhouding, die onmiddelHjk tot mystieke en quiëtistische consequenties leidt. We bevinden ons met dit alles in de omgeving van wat Przywara als karakteristiek der Reformatie aanwijst en het is niet toevalhg, dat R. K. auteurs soms verwantschap ...
Verdienste of genade? - pagina 36
staan. We zien soms de schaduwen vallen over de exegese vanuit de dogmatiek, bv. bij de R. K. Weisz, die tot de conclusie komt, dat ze allen evenveel kregen, omdat de arbeiders, die later aan het werk gingen, toch óók de wil gehad hadden om te werken en deze wil wordt dan als werk gerekend en als ...
Verdienste of genade? - pagina 42
van eigen verdiensten ^^°). Achter de verdienste Kgt het goddehjk initiatief der barmhartigheid en van een conflict tussen verdienste en genade kan dus geen sprake zijn. De genade wordt niet verdiend en er moet van een „gratis justificari" gesproken worden, want als de genade uit de werken zou zi ...
Verdienste of genade? - pagina 70
tratie te zien kregen, en dat met name in de Mariologie het terrein van het R. K. dogma mag vi^orden gezien, waarop nog alles in beweging is, een beweging, die eerst na 1854 en thans na 1950 onder leiding van het pauselijk leergezag ten zeerste werd gestimuleerd^^®). — Wie zich verdiept in de Mar ...
Verdienste of genade? - pagina 43
daarin bevestigd, wanneer we denken aan het feit, dat reeds in de Middeleeuwen binnen de grenzen der R. K. theologie een interessante strijd gevoerd is, die hiermee direct samenhangt nl. in verband met de zg. acceptatietheorie. Volgens deze theorie hadden de goede werken niet hun waarde in zichze ...
Verdienste of genade? - pagina 15
zelf roemt en niet in God, wiens goedheid zo groot is, dat Hij wil, dat verdienste is, wat zijn gave is ^^). Trente herinnert in verband met de verdienste aan Jacobus' woord over ons struikelen in vele dingen, zodat ieder zowel de barmhartigheid en de goedheid als ook de ernst en het oordeel voor ...
Verdienste of genade? - pagina 55
het boete-probleem vanuit de oude onderstellingen onoplosbaar is. Dat is m. i. inderdaad het geval, omdat het dispositie-probleem als vanzelf een begrenzingsmoment insluit en daardoor niet in staat blijkt te zijn de weg te banen voor de bijbelse relatie tussen boetvaardigheid en genade, gelijk ze ...
Verdienste of genade? - pagina 44
Tegen deze achtergrond nu is het duidelijk, dat men' het „waarlijk verdienen" van Trente serieus moet nemen en dat het hier niet gaat om acceptatie, maar om een veel meer essentiële relatie. En ten aanzien van deze relatie wordt dan wel met nadruk gezegd, dat de genade vooropgaat, maar binnen dez ...
Verdienste of genade? - pagina 24
langwekkend, omdat in de strijd om het quiëtisme ook het verdienste-begrip ter sprake komt. Wanneer na de conferenties van Issy in 1695®^) Fénelon in 1699 veroordeeld vi^ordt*"), dan richt de kerk zich tegen zijn idee van de „amour pur", „amour desinteresse", de liefde, die niet verbonden kan wor ...