Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 32
opname van kinderen. Na tien jaar ervaring was het hemduidelijk dat het soort kinderen dat het p.i. opnam tedivers was. In een folder, uitgegeven na de oorlog, is danook te lezen dat 'gezien de minder gunstige ervaringen diemen opdeed bij de opvoeding van kinderen met ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 33
siteit. In zijn rapport, in de zomer van 1941 gemaakt, noemde hij de hoogleraren Waterink en mr. J. Oranje ge- vaarlijke 'anti mensen'. Deze houding van Waterink heeft er ongetwijfeld ook toe geleid dat hij zich bijzonder inspande voor degenen die het meest direc ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 34
maanden van het verblijf alleen de observatieprijs, die flinklager was dan de behandelingsprijs. Bovendien oriënteer-den andere plaatsende instanties, zoals de G.G. en G.D.,zich aan de justitiële tarieven. Deze gang van zaken maaktede financiële positie van het P.I. er ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 35
tijd, dat stond dan erg goed'. Op voorstel van Mulder wordt een aantal nieuwe bestuursleden benoemd. Kenmerkend voor deze tijd, eindjaren vijftig, was dat de toenmalige geneesheer-directeur zich regelmatig schaamde voor het P.I., gewend als hij was o ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 36
was hij het instituut begonnen, daarna pakte hij andere za-ken aan en bemoeide zich steeds minder met het instituut.Al met al kan dit gezien worden als de laatste en zeker nietminst belangrijke oorzaak van de magere jaren van het in-stituut na de oorlog. In di ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 37
Toegepaste Psychologie' ( L . T . P . ) . Door het zelfstandigworden van het laboratorium werden ook de banden methet p.i. in snel tempo hoe langer hoe losser. Het laborato-rium houdt zich nu alleen nog maar bezig met de bedrijfs-psychologie, of iets moderner gezegd, d ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 38
Indien daarentegen een rijksdaalder \oor L werkelgk te hoog is d a u | vragen wij U len minste één gulden te wiUen bijdragen. Zij, die geen kinderen bezitten, kunnen ditzelfde doen door op de sÜch- tingsdag van het Instituut, de 26ste Mei, een zelfde bedrag t ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 39
tijd. Waterink had deze op zijn bureau staan. Als er dan ou-ders langs kwamen bij Waterink om advies was dit gratis.Wel werd men vriendelijk verzocht een gift in het busje tedeponeren. Met Waterink achter zijn bureau was dit na-tuurlijk moeilijk te vermijden. ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 40
VI D E SCHOOL Tot nu toe is één onderdeel van het P.i. niet genoemd dat wel degelijk een beschrijving behoeft in de geschiedenis van het instituut, namelijk de school verbonden aan het P.l. Vanaf de oprichting moet het Waterink duidelijk ...