Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 41
Een school verbonden aan het Paedologisch Instituut wilzeggen, verbonden met de laboratoria en het internaat. Eenobservatie in den ruimsten zin. Van klassikaal onderwijsis op deze school dan ook geen sprake. Het individueelestaat sterk op den voorgrond. En gelukkig ook ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 42
belangrijk jaar voor de school. In het Besluit BuitengewoonOnderwijs (1949) wordt 'een school verbonden aan eenpedologisch instituut' erkend als een aparte vorm van bui-tengewoon onderwijs. Daarmee is de school het eersteonderdeel van het p.i. dat in een wettelijk kade ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 43
Het speelrek bleef door de jaren heen populair als thans bij nieuwbouw het geval is, de schoolkwestie niet tot een oplossing zal kunnen worden gebracht'. Enkele jaren later - omstreeks i960 - is men geheel van gedachte veranderd en zien bestuur e ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 44
ben in deze stichting. Het feit dat de nieuwe school eenLOM-school werd en geen tweede p.i.-school kwam omdatde inspectie van het B . L . O . het werk onvoldoende specia-listisch vond voor deze benaming. Behalve het p.i. wasook de school in versukkeling geraakt (en lan ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 45
1 een nieuw gebouw voor deze school. Men heeft het oog laten vallen op een gebouw in de Moreelsestraat, een zij- straat van de Baerlestraat. Alsof de geschiedenis zich her- haalt blijkt ook deze verhuizing niet in korte tijd te ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 46
ge adviezen van Waterink. Ook stond hij bekend als eenpersoon, we zagen dat hiervoor al, die veel zaken kon ini-tiƫren en bovendien veel mensen persoonlijk aansprak. Een zekere tweeslachtigheid was Waterink echter tochniet vreemd. Zo kon hij vol enthousiasme op een c ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 47
De directie-overdracht op 26 oktober ig6i; opde achter-grond het schilderij dat Waterink kreeg aangeboden van hetinstituutsprekend de held van de dag. Waterink had gewaarschuwdkunnen zijn, want toen een aantal jongens waaronder Wim,eens getemperatuurd moeste ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 48
Daarom werd al spoedig tot verbouwing besloten. De ver-bouwing vond plaats onder de architect Pais en was in19 61 afgerond en kostte ongeveer evenveel als de aankoop-som. Het accent bij deze restauratie lag onder meer op devernieuwing van de slaapvertrekken waardoor de ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 49
zien had. De individuele therapie in de speelkamer werdzorgvuldig uitgebouwd en bij de behandeling van de kinde-ren werd er naar gestreefd ook de ouders er bij te betrek-ken. Dit laatste was vooral de taak van de maatschappelijkwerksters. Net voordat De Wit begon, was ...
Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 5
J.N.W. BREIMERPIONIERENT O E N EN N UD E GESCHIEDENISVAN HETPAEDOLOGISCHINSTITUUTIN A M S T E R D A M1931-1989 ...