De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 25
VREEMDGEWORDENcommunistische vorm, het antiracisme en de rassenintegratie. In het permissieve Nederland van de jaren '60 en '70, dat hoste rondom het Lieverdje en het Maagdenhuis, werden die daarentegen volop aangehangen en geloofd. Nederland en Zuid-Afrika waren elkaar inderdaad vr ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 26
KERKELIJKGESPREKtelijk een ware revolutie was, radicaal en fundamenteel. 54 Tegenstanders spraken van het stille sterven.55 Ingrijpend veranderde ook de relatie tussen de gereformeerden en de samenleving. Bruins Slot, hoofdredacteur van Trouw en leider van de Antirevolutionaire Part ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 27
KERKELIJK472GESPREKen stelde het Theologenproject van de n z a v bekende Nederlandse theologen in de gelegenheid, in Zuid-Afrika met hun collegae te gaan spreken over de rassenkwestie: G. C. van Niftrik en A. S. van der Woude in 1972, W.C. van Unniken H. Berkhof in 1973, f.T. ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 28
KERKELIJKGESPREKeenkomsten van de g o s over de bijbelse grondslagen voor een verantwoordelijk rassenbeleid, zonder elkaar geheel te vinden. De Nederlandse Hervormde Kerk ( n h k ) publiceerde in 1963 een zeer kritisch herderlijk schrijven over het rassenvraagstuk. 64 Er was bij de ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 30
KERKELIJKGESPREKbelse bolwerk om hand- en spandiensten te verlenen aan de status quo van een systeem van politieke en economische exploitatie.73 Verkuyl stelde zich dan ook volledig achter het Programme to Combat Racism van de Wereldraad van Kerken (1969). 74 Hij werd daarin gesteun ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 29
KERKELIJKGESPREKVerkuyl en J. D. Vorster. Vooral toen Verkuyl te hoop liep tegen het aan de vergadering voorgelegde rapport over de rassenverhoudingen. Dat verwierp 'elke vorm van raciale suprematie, inclusief de beginselen van de apartheidspolitiek', zoals hij erkende. 70 Maar naar ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 32
KERKELIJKGESPREKrespondentie en uitwisselingsprogramma's tussen kerkelijke jongeren en studenten. Verkuyl besloot zijn verslag met de mededeling, dat aan die actiepunten adhesie was betuigd 'door sommige ouderen en jongeren uit Stellenbosch en Potchefstroom'. 83 Veel van zijn reisve ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 33
KERKELIJK478GESPREKgeweldige betekenis kan zijn en die betekenis ligt voor mij vooral in de ministry of reconciliation'. Geen keus maken in het debat over het al dan niet aanvaardbaar zijn van geweld, projecten steunen van organisaties die het geweld hanteren, begrip voor die ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 31
KERKELIJKGESPREKge tijd gesproken over een organisatie die heuse acties kon opzetten.78 Een dag na de synodale besprekingen kondigde het dagblad Trouw (7 maart 1970) de oprichting van een nieuwe Werkgroep Kairos aan. Deze wilde fungeren als steuncomité voor Beyers Naudé en diens Chr ...
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 34
TWEEMISSIESEvenals overal in de westerse wereld, vreesde blank Zuid-Afrika traditioneel het rode gevaar, al was de Communistische Partij dan sinds 1950 verboden. 92 De aandacht voor het c o m m u n i s m e was versterkt door de ontwikkelingen sinds 1960 in Belgisch Congo en andere d ...