Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 146
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutblemen. Een kinderarts begeleidde haar voor de eetproblemen en de groeistoornis. Bovendien hield hij ook haar psychische ontwikkeling in de gaten. Na de kleuterschool ging ze naar de lagere school en daar ging het binnen enkele maanden ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 147
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutduidelijk dat Gerrit toch op het pi opgenomen moest worden en daar de school zou gaan bezoeken. Volgens zijn ouders was dat vooral om ‘gedrag’ te leren en niet om te genezen. Hij begon aanvankelijk op school, na krap een jaar kwam er v ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 148
Een huiskamer van een leefgroep op de bovenste verdieping. Elke huiskamer had een aparte knutseltafel.Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 147 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 149
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut148groep bood. Aan de leiding bewaart ze goede herinneringen: ‘Leidster Ingrid was een groepsleidster die uitstekend met moeilijke kinderen overweg kon; ze was een warme persoonlijkheid waar ik erg gek op was en waaraan ik veel ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 15
leen op het gebied van onderzoek een belangrijke rol gespeeld, maar ook in de verbreding van het zorgaanbod. Onder zijn leiding groeide het Ambulatorium uit tot een zelfstandige afdeling voor poliklinische hulp en breidde de doelgroep zich uit met jongeren. Het pi ging in 2004 een nieuwe fase in. ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 150
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituuthetgeen mijn verlangen om terug te keren naar het gezin waar ik thuishoorde er niet groter op maakte.’ Net als Jacqueline kijkt ze terug op een plezierige tijd met medepupillen en leiding: ‘Van de groepsleiding kan ik mij nog veel name ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 151
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut150een vaste aanstelling kreeg. Zij heeft de verhuizing in 1989, maar ook veranderingen in de wijze van werken meegemaakt. Toen zij begon waren er twee typen leefgroepen, basis‑ en socialiseringsgroepen (zie hoofdstuk 5). In 199 ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 152
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutik ook Titia een pruik opzetten. Ook kreeg ik gedurende een korte periode muziektherapie. Die therapie kreeg ik dan gelijk met een ander kind of met meerdere kinderen. Ik moest dan met slagwerk – zoals trommel of triangel – aan de slag ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 153
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut152kinderen. Deze voerde periodieke gesprekken met ouders. Kinderen konden bij hem of haar terecht als er problemen waren. Daarnaast was deze voor zijn of haar pupillen betrokken in het overleg met therapeuten, de school en de m ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 154
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutvan het dagelijks leven steeds beter te laten verlopen. Wat hierin overigens ook meewerkt is dat zowel ikzelf als mijn omgeving ouder (en wijzer) worden.’de pionier De school was nog lange tijd gevestigd in de Vossiusstraat op d ...