Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 101
het paedologisch instituut op eigen benenspeeld. Vele opgenomen kinderen kenden hem alleen van bijzondere gebeurtenissen. Een ervan was het 25-jarig ambtsjubileum van Waterink als hoogleraar in 1951. Twee kinderen boden hem namens alle pupillen een bundel tekeningen aan vergezeld van het v ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 102
Uitzwaaien van Waterink en zijn vrouw (1959). Links van de kinderen staat hoofdonderwijzer Eisses.Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 101 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 103
het paedologisch instituut op eigen benen102lerwege, en zeker ook in de kring van kinderbescherming, erkende, dat uiteindelijk de leiding van dit werk moet liggen in de handen van paedagogen. Het kind is object van de opvoeding. Dat geldt in ieder opzicht ook onder omstandigheden, w ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 104
het paedologisch instituut op eigen benenjongen dan verzet rijst.” Deze psycholoog had tot zulk een uitspraak geen enkel recht. Hij zei alleen iets omtrent zichzelf.’ 24 Waterink had nog wel veel invloed op de opname van particuliere patiënten. Dat was echter een in omvang afnemende catego ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 105
het paedologisch instituut op eigen benen104kwam en dat ook de Gemeente Amsterdam subsidie moest verlenen ten behoeve van kinderen die uit Amsterdam zelf afkomstig waren. De school moest echter wel aan criteria gaan voldoen. Zo dienden de klassen verkleind te worden tot twaalf. Intu ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 106
het paedologisch instituut op eigen benende school in het instituut, die de naam De Pionier kreeg. Daarmee kwam een einde aan de dubbele schooltijden. 27 Ruim tien jaar later verhuisde de Professor Waterinkschool naar de Moreelsestraat. Voor de school waren aparte psychologen en logopedist ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 107
Individuele begeleiding door de onderwijzeres/remedial teacher Rie van Goor.Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 106 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 108
het paedologisch instituut op eigen benenhet gevoel er voor spek en bonen bij te zitten met alle nadelige gevolgen van dien. In de plaats waar hij woont, noch in de directe omgeving is een school te vinden waar hij het onderwijs kan krijgen dat hij nodig heeft. Aldus wordt Koos vooral op g ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 109
Prof. dr. Jan Waterink (rechts) draagt de leiding over aan prof. dr. Jan de Wit (links).Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 108 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 110
het paedologisch instituut op eigen benen‘de psychologen’, maar in de wij-vorm: ‘Toch blijkt het telkens weer moeilijk op verantwoorde wijze een gezin tot zijn recht te laten komen. Onze kennis omtrent de diverse leefmilieus – wil men: omtrent de sub-culturen in onze cultuur – reikt nog ni ...