Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 151
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut150een vaste aanstelling kreeg. Zij heeft de verhuizing in 1989, maar ook veranderingen in de wijze van werken meegemaakt. Toen zij begon waren er twee typen leefgroepen, basis‑ en socialiseringsgroepen (zie hoofdstuk 5). In 199 ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 152
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutik ook Titia een pruik opzetten. Ook kreeg ik gedurende een korte periode muziektherapie. Die therapie kreeg ik dan gelijk met een ander kind of met meerdere kinderen. Ik moest dan met slagwerk – zoals trommel of triangel – aan de slag ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 153
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut152kinderen. Deze voerde periodieke gesprekken met ouders. Kinderen konden bij hem of haar terecht als er problemen waren. Daarnaast was deze voor zijn of haar pupillen betrokken in het overleg met therapeuten, de school en de m ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 154
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutvan het dagelijks leven steeds beter te laten verlopen. Wat hierin overigens ook meewerkt is dat zowel ikzelf als mijn omgeving ouder (en wijzer) worden.’de pionier De school was nog lange tijd gevestigd in de Vossiusstraat op d ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 155
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut154als een uitdaging: ‘Het meest inspannende ervan was wel dat ik ander gedrag moest vertonen dan wat de kinderen tegenover mij vertoonden. Bijvoorbeeld, als een jongen mij een grote bek gaf, dan moest ik me realiseren dat daara ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 156
Jaarlijks was er een sportdag van de pi-scholen. Rechts psychologe Titia Hoeksema (1979).Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 155 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 157
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut156Dat het onderwijs individueel was, komt ook duidelijk naar voren in de herinneringen van oud-leerlingen. Jacqueline, die net voor de komst van onderwijzer Van den Heuvel het pi verliet, meldt hierover: ‘Ik kon op school goed ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 158
Links hoofdonderwijzer Bertus Knol, achteraan Toos Loos (pedagoge) en rechts onderwijzeres Mirjam Lochtenberg (sportdag 1979).Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 157 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 159
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutste paar maanden voordat ik het pi verliet, toen ik het laatste rekenboekje uit had, nog ergens een wiskundeboek voor mavo hadden liggen, waaruit ik mocht werken. Eigenlijk was dat beneden mijn niveau. Wel kreeg ik de vrijheid om zelf ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 160
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutkaar kende. Na de verhuizing behoorde die romantiek en overzichtelijke saamhorigheid tot het verleden.’ Voor leidsters en leerkrachten werd de sfeer mede bepaald door degenen die aan de leiding stonden. Anders dan eerder bij Waterink, ...