Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 191
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen190nog studentassistent was, moesten wij aantreden in de collegezaal van het pi voor de jaarlijkse bijeenkomst van docenten psychologie in het land. Linschoten en Beets uit Utrecht waren er en Snijders uit Groningen, wellicht ook Va ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 192
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingentair hoofddocent aan de faculteit, en student-assistenten. Zij maakten aanvankelijk vooral gebruik van paper en pencil tests, taakjes en allerlei apparaatjes. Zo was er een toestel dat visuele en auditieve, later ook tactiele, stimuli kon ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 193
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen192den visueel waargenomen. Bij hardop lezen worden die woorden hoorbaar uitgesproken. Er moet dus tijdens het lezen een omzetting plaats vinden van een visueel naar een auditief woordbeeld; visueel-auditieve integratie heet dat. Zi ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 194
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenkörper? Bij verreweg de meeste collega’s ging het om het totale kind, met zijn angsten, driftbuien en wat niet al. Maar vrijwel alle collega’s waren hartelijk, soms ook belangstellend. Wat zal De Wit, de directeur, in de kleine uurtjes ged ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 195
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenneuropsychologisch onderzoek194Cognitiepsychologisch onderzoek van het lezen werd gaandeweg neuropsychologisch onderzoek van dat proces. Niemand zei er iets van, niemand leek ervan te weten. Uitgangspunt was de verdeling van ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 196
Een vroeg idee van de aanpak door het centrum. (Uit De Lint 1925).Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 195 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 197
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen196Spannend ook was dat het onderzoek van lateralisatie gebeurde met nieuwe technieken, zoals dichotisch luisteren en dichoptisch zien. Bij dichotisch luisteren worden verschillende letterklanken tegelijkertijd aan het rechter- en l ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 198
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingentoen was het gewaagd: wie ter wereld durfde te opperen dat lezen, een talig proces, ook wel eens rechts cerebraal gemedieerd zou kunnen worden? We waren ons bewust van onze stoute bewering en moesten beslagen ten ijs komen. Dat betekende e ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 199
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen198te helpen met hun problemen; kunnen jullie niet een therapeutisch programma ter behandeling van dyslexie maken?’, en weg was hij. Deze opmerking heeft verstrekkende gevolgen gehad, waarschijnlijk zonder dat hij dat besefte. Wat z ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 200
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenDyslexieonderzoek was de hoofdmoot van het Centrum. Maar we deden meer en ook dat was spannend. We werkten samen met de doctoren Binnie en Kasteleijn-Nolst Trenité van het centrum voor epilepsiebestrijding Meer en Bosch in Heemstede. Zij v ...