VU Magazine 1986 - pagina 86
Uit de HortusLeliën en bloemen des velds (1): De cyclaam „En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien; zij arbeiden niet en spinnen niet; en ik zeg u dat zelfs Salomo in zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze" (Mattheus 6:28-29) In de tijd ...
VU Magazine 1986 - pagina 85
Frank Boddendijk Haagse blufAfgelopen oudejaarsavond zijn we, na enige jaren onderbreking, weer eens in dat nieuwe, maar intussen reeds tamelijk oude, kerkje te Den Haag ter kerke gegaan. Op zich natuurlijk niets bijzonders; we gaan wel vaker naar de kerk. Maar aan dit kerkje heb ik eigenl ...
VU Magazine 1986 - pagina 84
vissers?, zo vraagt Loots zich af. Zeker is dat de andere „waterfuncties", zoals het transport over water, nimmer belangrijke peilers zijn geweest onder de stedelijk economie van deze eens zo trotse stad. De haven die — ondanks het regelmatig baggeren door de ,,moddermannen" — steeds weer dichtsl ...
VU Magazine 1986 - pagina 83
De Karnemelksluis te Enkhuizen rond 1900: een vervuilde gracht in een vervallen stadstaan. Het heeft in feite alles te maken met ,,de wet van de remmende voorsprong": Holland, in vroeger eeuwen onbetwist koploper bij de haringvangst, land waar bovendien het haringkaken werd uitgevonden en ...
VU Magazine 1986 - pagina 82
De regionale geschiedenis der Zuiderzeesteden te boek:,Een bedroevend en diep verval' De bakermat van Hollands welvaren, zo zou men de kuststrook langs de voormalige Zuiderzee zonder overdrijving mogen betitelen. Aan de oevers van deze binnenzee vonden eertijds de belangrijkste activiteite ...
VU Magazine 1986 - pagina 81
beid van de componist maar een openbaring van bovenmenselijke ideeën. In dit opzicht sluit de kunstopvatting van Liszt geheel aan bij die van 16e-eeuwse kunstenaars als Michelangelo, die op een virtuoze wijze — d.w.z. zó dat het ambachtelijke en de persoonlijke ijver van de kunstenaar aan het res ...
VU Magazine 1986 - pagina 80
Deze indruk werd door Liszt zelf in hoge mate versterkt door de composities die hij schreef: een grote reeks Mephistowalzen gewijd aan de kleurloze, demonische verleider uit Goethe's Faust, treur- en dodenmarsen en allerlei andere muziekstukken waarin dood, hel, verdoemenis en de duivel he ...
VU Magazine 1986 - pagina 79
Een groep musici luistert naar Liszt aan de piano: staand links Berlioz en rechts de Duitse componist en theoreticus Carl Czerny"Sinds 14 dagen werken mijn geest en mijn vingers zich de verdoemenis. Homerus, de Bijbel, Plato, Locke, Byron, Hugo, Lamartine, Chateaubriand, Beethoven, Bach, H ...
VU Magazine 1986 - pagina 78
Franz Liszt: genie of kitsch-componist?Hoe duivels kan muziek zijn? Misschien was hij één van de grootste piano-virtuozen die ooit heeft geleefd. De roem die hij met zijn concerten oogstte, van Rusland tot Spanje, van Constantinopel tot Schotland, is wellicht nooit meer door een ander musi ...
VU Magazine 1986 - pagina 77
Roelf HaanOntheemde bevrijdingstheologie Bevrijdingstheologie is "in" als gespreksonderwerp. In de krant, in de kerk, op de universiteit. Vanwaar die belangstelling? Wanneer wij in Europa ons met de bevrijdingstheologie onledig houden, ligt die vraag voor de hand. "Bevrijdingstheologie" sp ...