GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

496 resultaten
Filteren
van 50
VU Magazine 1988
VU Magazine 1988 - pagina 281

VU Magazine 1988 - pagina 281

De man wiens naam na eeuwen nog onlosmakelijk verbonden is aan politieke draaikonterij, blijkt vooral een kind van zijn tijd geweest. Machiavelli's denken representeert het breukvlak tussen het oude en het nieuwe denken. Over het verschil tussen zijn en móeten.FRANK R. BODDENDIJKMac ...

VU-Magazine
410 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 282

VU Magazine 1988 - pagina 282

macht en geestelijke macht twee verschillende rijken vormen of dat zij in eikaars verlengde liggen, en welke macht dan moet domineren. Deze strijd is één van de dimensies van de breuklijnen tussen Middeleeuwen en Reformatie. Wetenschappelijk gezien is de strijd van de oude, blinde Jorge van Burgo ...

VU-Magazine
955 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 283

VU Magazine 1988 - pagina 283

door Florence gecharterde Fransen verdrijft en het door Machiavelli georganiseerde burgerleger van Florence ten onder gaat, komt er een einde aan Machiavelli's ambtelijke loopbaan. In ruil voor vrede eist de paus dat de bestuurlijke touwtjes van Florence weer in handen komen van de bankiersfamili ...

VU-Magazine
619 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 284

VU Magazine 1988 - pagina 284

slaan op politieke fenomenen in de actuele werkelijkheid. Neem bijvoorbeeld de religie. Als er één zaak is die niets met politiek te maken heeft, dan is het wel de religie, aldus Machiavelli. Als een paus wereldlijk heerst heeft dit niets met religie te maken maar alles met het religieus vernis a ...

VU-Magazine
846 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 285

VU Magazine 1988 - pagina 285

zen. Want, zoals de beroemde Ma- Toscane: Maciiiachiavellikenner Lord Acton eens velli had er een landgoed waar hij zich schreef, de authentieke interpretator terugtrok om zich, van Machiavelli is de gehele latere ver van de dagelijkse politiek, bezig te geschiedenis. houden met de Wie een spelle ...

VU-Magazine
750 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 286

VU Magazine 1988 - pagina 286

'Alleen Socrates besefte na een leven van onophoudelijke geestelijke inspanning dat hij niets wist. Tegenwoordig weet elke leerling van de middelbare school dat', aldusfilosoofAllan Bloom, in een studie waarin hij de ondergang van onze cultuur aankondigt. Het boek is een bestseller. Zó'n vaart ka ...

VU-Magazine
409 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 287

VU Magazine 1988 - pagina 287

gemaakt aan eisen van maatschappelijke bruikbaarheid, iets waarbij vreemde coalities zich kunnen voordoen. De multinational, het overheidsdepartement of de politieke partij kunnen de kritische academicus de hand schudden en zeggen: "U gelooft niet in het bestaan van een waardenvrije wetenschap en ...

VU-Magazine
638 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 288

VU Magazine 1988 - pagina 288

ledere slimme student van nu weet dat een academische opleiding geen doel in zichzelf is maar een geschikt middel om later een goedbetaalde baan te krijgen. Foto AVC/VUwanneer de feministen, radicale activisten en andere misselijkmakende querulanten die de kwaliteit van het onderwijs om ze ...

VU-Magazine
815 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 289

VU Magazine 1988 - pagina 289

niet-relatief is. Wie de waardenhiërarchie van de intellectueel als het niet-relatieve, gefixeerde punt ziet waardoor de wereld in haar voegen wordt gehouden, die zal inderdaad allerlei schimmen zien rondwaren. Wanneer echter blijkt dat het gefixeerde punt zélf een fictie is, verliest een contras ...

VU-Magazine
703 woorden
VU Magazine 1988 - pagina 290

VU Magazine 1988 - pagina 290

schappers en filosofen zouden hierbij de 'verborgen heersers' zijn, omdat zij als enigen hun stellingen konden bewijzen en anderen niet. De wetenschapper herkende het eigen perspectief niet als een mogelijke zienswijze, als een perspectief temidden van andere perspectieven, maar simpelweg als waa ...

VU-Magazine
863 woorden
van 50