GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Confidentie - pagina 102

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Confidentie - pagina 102

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

98 als mannen des vrijen geestes hebben zij miskende en verguisde mannen, v o ort durend e

toekomst en

de

die

juist,

reformatie ook op Stem

Substantie en

Quia

een

Vorm

den

Quatenus

en

den

aan

willekeur,

maar evenals

vorm

der Belijdenis, zelfs tusschen hierin verschil ik van

toe,

vorm

dat ik óók dien

broeders,

die

het stuk der Belijdenis gewild.

volkomen de onderscheiding tusschen de

dus

ik

van

inval

den enkele wil overlaten,

Substantie van

de

volge op den voet;

gemeenteleven

en

dat ik evenzoo de

quatenus

onderscheiding van het

quia

en

goeddunken

maar

ter

prijsgeef,

de Kerk vraag, mits

maar de beweging van het

niet versteene,

slechts

vele

niet aan de gissing, aan den

beslissing

niet aan elks

opdraag

aan

de macht, die over allen en dus ook over den prediker staat:

aan

Gemeente,

de

sprekend

haar

in

wettig,

geestelijk,

door het gebed geheiligd orgaan.

Nu

weet ik zeer wel, dat

der ondenkbaar

Een

is.

kerk eenvoudig gewetensdwang en

Maar aanvaardt men de

letter.

voor

dan

ook

vervalt

leent

zijn

schakering

elke

dan

zich

gemeente

met anderen

der

den

naar

bezielende

woord

Christelijk

woord

in is

we-

blijft

vrije

daarom een doode kerk,

vormt men

Geen prediker

volkomen.

van een gemeente, die niet

ter bediening

zal elke

al

geesten een eigen levenskring,

bezwaar

dit

een Yolkskerk

dit in

vaste belijdenis is/in een Volks-

geest

en

is,

juist

de wedijver

gemeente dwingen steeds dat

frissche

haar Belijdenis

dat het

voor den

te

brengen,

tijd.

Leerdienst dus, maar niet alleen. Er zij ook, er zij meer dan thans //Eeredienst'', ter aanbidding. Naast het

Woord middel

plaatsten onze vaderen steeds als tweede genade-

het

Sacrament,

geven middenpunt,

de

ontwikkelen

Dusver

Gemeente kweekt een beperkt

heeft.

veel

te

waarom,

Eeredienst

meer dan mag

kwaad. het

van den Heer ge-

Gemeente

zich te

samenkomst onzer dienst der Leer. Dit

bleef

eenzijdig

veelzijdig

als

der

de

Het voedt

clericalisme en

actieve aandeel

door de Ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1873

Abraham Kuyper Collection | 124 Pagina's

Confidentie - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1873

Abraham Kuyper Collection | 124 Pagina's