GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 232

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 232

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXY.

230

Om

b.

keren

Israël

te

onderscheiden van de Heidensche vol-

daarom noemt Paulus

;

afscheidzels.

Eph. 2

Artikel,

:

wet een middelmuur des

die

14.

Om 't Joodsche volk in bedwang te houden, en af trekken van de afgodery der Heidenen, waar toe zy van natuure zeer geneegen waren. Daarom staat 'er Gal. 3 23. Doch eer het gelove kwam, waren wy onder de wet in bewaring gestelt, en zyn besloten geweest tot op het gelove 1 3. dat geopenbaart zoude worden. Gal. 4 c.

te

:

:

Meer voornaam diende deze wet

2.

Om

Israël de zouden te leeren kennen in haar aart, en hoe noodzakelyk de verzoeninge van zonden zy. Daarom 14. een Handschrift der word die wet genaamt, Col. 2 zonde, dat tegen de Jooden was, in inzettingen bestaande. a.

:

b. Om daar door geleid te worden tot den Messias, die de verzoeninge van zonden heeft te weegen gebragt. Rom. 4. 10 Want het einde der wet is Christus, tot regtvaer17. Welke zyn een digheid een iegelyk dia gelooft. Col. 2 schaduwe der toekomende dingen, maar het lighaam is :

:

Christi. c. Op dat zy in deze wet eenigzints zouden vinden afgeschaduwt den waaren dienst van God, zo als die in regte Godsvrugt moet worden betragt. Want die is niet een Joode, die het in 't openbaar is; noch die is niet de besnydenis, die het in 't openbaar en 't vleesch is. Maar die

Joode, die het in 't verborgen is, en de besnydenis harten, in den geest, niet in de letter [is de besnyde-

een

is

des

nisse].

Wiens

lof

niet

is

uit de

menschen, maar uit God.

Zyn wy onder het Nieuwe Testament n o o- gehouden aan de onderhouding der Ceremonieele wet? Antw. Neen. Wy geloven dat de Ceremoniën, ende figuren der wet opgehouden hebben met de komste Christi, ende dat alle schaduwen een einde genomen Vi-ag.

hebben, alzo dat het gebruik van dien onder den Chris24. Zo dan tenen weg genomen moet worden, Gal. 3 de wet, is onze Tugtmeester geweest tot Christuni, op dat wy uit den gelove zouden geregtvaerdigt worden. :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 232

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's