Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 227
227
ONDERWI.TSQUAESTIE.
De kosten
Dit brengt ons reeds op circa zeven millioen.
van
ƒ
het
2.980.000 zouden bedragen, eischen verhooging.
ƒ
van
400
/
op
900
Reken
brengen.
hierbij,
klassen zal vermeerderd worden, en een meerdere is
voor de belooningen
onderwijzend personeel op de lagere school, die nu reeds ruim
hoog geraamd.
stellig niet te
Men
wil het
minimum
dat personeel voor de
som van
twee millioen
In de onderstelling, dat het tegenwoor-
dige stelsel goed en consequent wierd uitgevoerd en dus de vrije school al
weer wegslonk, wat nieuwe Staatsuitgaven vorderen budget
het
veilig
op bijna
kan men dus
zou,
elf millioen ramen,, terwijl het stelsel
door
mij aangegeven ongeveer twaalf millioen zou kosten.
En
men
vraagt
dan antwoord ik:
van
nu, wat de voordeden van dit stelsel zijn zouden,
1.
hel concrete leven
sprake
wijs
te
is,
separatie van
men
dal
de abstractie der theorie
uit
De
zou terugkecren.
Staat heeft, waar van onder-
met kinderen^ en
doen
de eischen
lot
kinderen vooral gaat de
bij
hun leven
de onderscheiden deelen van
volwassen, en wel de ontwikkelde mensch bezit het vermogen, abstraheeren, [dat
èn
zelfden
de onderscheidene uitingen van
alzoo het
Niet
scheidt. zedelijke,
hij
het
kind.
kind
het
Bij
godsdienstige, èn
is
Eerst de
niet op.
om zoo
te
leven vaneen-
zijn
èn het sociale, èn het
het intellectueele leven nog in een-
knop saamgevat.
Ik geef volkomen toe, dat bijvoorbeeld de natuurkundige het volste recht heeft
om
zeggen: Als ik de natuur waarneem, leg ik mijn hart het
te
zwijgen op, abstraheer mijn werkelijke persoonlijkheid, en gebruik eenvou-
om waar
dig mijn instrumenten
door
denken
mijn
geoorloofd
acht
om
wordt,
(mits
stelsels
hem niets om zulk een
natuur recht
Hoe kind
wil
men
nemen en
te
hij
op
te
wat
Maar,
verbinden.
te
de
niet
leert),
zoo
ik
bij
den natuurkundige
fout bega, die zoo dikwijls
bouwen omtrent lietwist
separatie reeds
waarnemingen
straks mijn
bij
ik niettemin
aan den Staat het
het kind te maken,
het zedelijk, godsdienstig en intellectueel leven
zich doen ontwikkelen, tenzij
men
het
neme
afgevaardigde
uit
bij
het
in die eenheid, die in
het werkelijk leven voor het kind de eenige bestaansvorm
De geachte
begaan
waarvan de
geestelijke dingen,
is ?
Utrecht wees er op, dat onder het
tegenwoordig schoolstelsel de zedelijke standaard van het nationale leven niet vooruitging.
voor
het
is,
om
moeilijk
het, dat,
Nu
laat ik in het
dergelijk zijn
zulk
midden, of er metterdaad aanleiding
verwijt aan ons schoolstelsel te doen
een pleit te beslechten.
wanneer de lagere volksklasse meer
komt door de meerdere
kennis, die
tot bewustzijn
men haar
;
steeds zal
Maar onloochenbaar
brengt, de
is
van haar kracht
vraag ernstige
overwegino; verdient: Is het kweeken van kennis niet het ueven van een
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
![Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 227](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/eenige-kameradviezen-uit-de-jaren-1874-en-1875/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's