Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 281
281
ONI>ER\VI.rSQUAESTIE.
critiek wil
wordt,
de leekoii op de i^eestelijklieid, en die critiek onmogelijk
vhii
indien de intellectueele ontwikkeling'
leeken
de
bij
geen
stand
houdt.
Onder onze geen
al
burgerlieden
geen
en
schatten
men vaak: „Kan
hoort
hnizen
nalaten,
mijn kinderen
ik
wil ze toch een goede
ik
opvoeding geven."
Dat
ook ons standpunt, Mijnheer de Voorzitter; het stand[)unt, dat
is
willen dat onze natie inneme.
wij
Ook Wij
moeten met het oog op ons toekomstig geslacht zeggen:
wij
kunnen
nageslacht niet de rijkdonnnen van Engeland, niet de
het
van
glorie
militaire
Dnitschland,
maar daarvoor
ten erfgoed laten;
prachtige natuur van Italië
niet de
we
zullen
zorgen, dat aan het
komend
geslacht althans het voordeel van een goede opvoeding, van een krachtige geestelijke ontwikkeling door onze schuld niet ontbreke!
Welke verplic/Uiny
II.
nu
legt
in de
wourdelijk/wld legt deze stand der zdak
tweede plaats,
a(m de
oi)
ueranl-
iv(dke
aulirei^olutionaire partij?
Indien de stelregel doorgaat, zoo dikwijls van de ministerieele tafel
banken verkondigd
en van deze gelijk die
dan
gebonden
minste
de
we
als
die
is
bevorderlijk
stelling
waar
de
natie
is
zou
vergissen.
gehechtheid die
indien
ze
bestaan
der
Ja.
?
te
wij,
Ja.
?
Aan
een schoolwezen,
een onderwijs dat zooveel mogelijk
Maar
dat
is
hier de vraag niet. Ik
waarop onze schoolwet dat
wijze,
dit zoo stellig
heeft,
ontken tijd
ik
verzekert, niet,
in
toch kunnen
maar waar
vandaan gekomen?
Was
is
in
die
1806
volkomen [daaruit verklaarbaar, dat
die
het nationaal leven weer tegen de Fransche
?
Waardoor
is
in
1830 de gehechtheid der
nog toegenomen ? Was het
d'enseignement"
deswege Nederlandsch, zij
men
om
versterken
natie aan dat onderwijs „liberté
Ja.
aan de
natie niet
wet de eerste poging was overheersching
Aan
de natie in vroeger
bij
gehechtheid
(/ee/ie,
kunnen
?
zich,
Dat
dan
de natie metterdaad aan de beginselen
aan goed onderwijs
gehecht
doel tracht te bereiken
Men
sclioul,
zijn.
Is
?
de eenheid der natie bevordert? Is
aan de
1857 gehecht?
natie gehecht
dat verdraagzaamheid kweekt
vraag:
Immers,
verantwoordelijkheid.
van de schoolwet van
Of de
<s
aan ons beginsel, aan den bloei van het onderwijs
zijn
in die richting nooit
Maar
natie geliec/U
voortgevloeid uit de beginselen der wet van 1857, dan
is
geen
dal de
,
niet,
doordien de Belgen
hun banier hadden geschreven, en het
nationaal,
patriotisch
heette,
te
bestrijden
hier
wat
voorstonden; traditiën, die van 1830 tot 1840 vooral in de Regeerings-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's