GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 390

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 390

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

388

XXXV.

De

godloose ontfanght wel het Sacrament

doemenisse,

maar

hij

Artikel,

ontfangt

niet

tot

synerver-

de waerheydt des

Sacraments : gelyck als Judas ende Symon den tooveraer beyde wel het Sacrament ontflnghen, maer niet Christum, die

door het

loovighen

selve

alleene

beteeckent

wert.,

medegedeelt

werd.

het welcke

Ten

den ge-

laetsten,

wy

ontfanghen het H. Sacrament in de versamelinghe des volcks Gods met ootmoedieheyt ende eerbiedinghe, onder ons houdende een heylige ghedachienisse des doodts Chrisii onses Salichmakers met danc-segginge^ ende doen aldaer belydenisse onses gheloofs, ende der Christelicke religie: daerom behoort hem niemant daer toe te begeven, sonder hem selven eerst wel beproeft te hebben : op dat hy etende van desen broode ende drinckende uyt desen drincbeker, niet ete ende drincke hem selven het oordeel. Cortelic, wy zyn door 't gebruyck deses H. Sacraments beweeght tot een vierige liefde tegen God ende onsen naesten. Daeromme verwerpen wy alle vermenghelingen ende verdoemelicke vonden, die de menschen by den Sacramenten gedaen ende ghemenght hebben als ontheyliginghen der selven : ende segghen dat men hem moet laten vernoegen met de ordeninge die Christus ende syn Apostelen ons gheleert hebben, ende spreken gelyc sy daer van gesproken hebben.

VRAGE Is 't genoeg dat een Christen gedoopt is? Antw. Geenzins: die gedoopt is, moet ook tot het gebruik van het H. Nagtmaal toegelaten worden, gelyk het Paas-lam die voortyds besneden wai'en ook van moesten eeten. Daarom voegd Paulus beide deze Sacramenten te zamen 1 Cor. 12 13. Wy zyn alle door :

:

eenen Geest tot een lighaam GEDOOPT. zyn alle tot eenen Geest GEDRENKT. Vrag.

Wat

is

het

Ende wy

Avondmaal voor een Sacrament?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 390

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's