GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 336

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 336

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXII.

334

Artikel

1 Tim. 1 20. Onder welke is Hyraeneus ende Alexander, die ik den Satan overgegeven hebbe, op dat zy zouden leeren, niet meer te lasteren* Na de leeftyd der Apostelen, heeft de eerste Christen Kerke, zonder aanzien van Personen, dezen sleutel gebruikt, zo dat zelf Keizer Theodosius, wegens zijn gedrag te Thessalonica, van Ambrosius wierdt in den ban gedaan en niet dan langs de vier bekende trappen van boedvaerdigheid wederom aangenomen. Deze waren de YlpóyJ^oivmc^ Proklausis, de nedervallinge, ofte voorgeween waar door de boetvaerdige eenige maanden, ja zelf wel jaren lang, voor de Kerk-deuren lag, schreiende en weeuende De 'Axpóoi(Tig^ Akroasis, het gehoor, waar door de boedvaerdige, na eenigen tyd voor de Kerk-deur gelegen hebbende, binnen de deur van de gehoor-plaats wierdt toegelaten, om van verre staande in 't portaal Gods woord te horen. De 'TTTÓTT^corric Hupoptoosis, nederwerpinge, waar door de boedvaerdige zig digt by de gelovigen mogten neder werpen. De Sy^iy/i: Sustasis, medestand, waar door de boetelingen, in de gemeenschap des gebeds, onder de gelovigen stonden waar na zy eerst, na openbare verzoeninge, met voorgaande gebeden, oplegginge der handen, en vryspraak, tot de gemeenschap van des Heeren tafel wierden toegelaten*

Jesu.

:

;

;

:

:

:

Hebt gy nog een bewys?

Vrag.

Antw. is

4.

Ja; ook door verschelde redenen

:

De Kerk-tugt

nuttig,

a. Om de onteeringe van Gods naam voor te komen want door het verdragen van kwade en verderfelyke leeden

de

in

van

Kerk,

die

geeft

buiten

aanleiding om gelastert te worden, zy gemeenschap heeft met de

zy

zijn,

als of

oiigeregtigheid Rom. 2 14. De name wille gelastert onder de Heidenen. :

:

Gods werd om uwent

Om

b. de Kerke voor besmettiuge te bewaren dat haastelyk geschied, wanneer men de ergerlyke in leere of wandel, niet uitsluit van de kudde. Een weinig zuurdeesems maakt het geheele deeg zuur; 1 Cor. 5 6. Waarom Paulys van 17. Haar woord zal valsche Leeraars zegt: 2 Tim. 2 voort-eeten, gelyk de kanker. :

:

:

c.

Om

vaerdigheid

ergerlyke te

zondaars,

alzo tot schaamte en boed-

brengen: 2 Thess. 3

:

14.

Vermengt u

niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 336

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's