Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 250
Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper
XXVI.
248
Artikel,
nomen hebbende,
om hem
te
mensche gelyk geworden,
ende is den behouden, Phil. 2
7.
6,
:
Hebr. 2
17.
:
Moesten wy eenen anderen Middelaar zoeken die ons 5. goedgunstig ware, wie zouden wy kunnen uitvinden, die ons meer beminde, dan hy die zyn leven voor ons gelaten 10. heeft, ook doe wy zyne vyanden waren. Rom. 5 Immers, Niemand heeft meerder liefde als deze, dat iemand God 13. zyn leven zette voor zyne vrienden, Joh. 15 bevestigt zyne liefde tegen ons, dat Christus voor ons ge8. storven is, als wy nog zondaars waren, Rom. 5 :
:
:
Ook zouden wy niemand kunnen zoeken
of vinden, en aanzien heeft, om onze verhooringe te verwerven, als de Heere Jesus, die gezeten is aan de 1 Die alle magt heeft regterhand zynes Vaders, Ps. 110 18. En in den hemel ende op der aarden, Math. 28 wil, dat daar ik ben, ook die by my zyn, zegt, Vader ik die gy my gegeven hebt, op dat zy myne heerlykheid 6.
<3ie
zo
veel
magt
:
:
mogen aanschouwen, .•.
Wat
die
gy
my
gegeven hebt. Joh. 17:24.
heeft het mistrouwen der
mensehen hier tegen
ingevoert.'^
Antw. De dooling, die hier tegen in 't oog loopt, wordt niet uitdrukkelijk gezeit; egter daar omtrent zo gesprooken, dat zij ligtelyk te kennen zij. Ook is van zelf bekent, dat men in het Pausdom, Maria's 's Heeren Moeder, de Engelen, als onlighamelyke weezens aangemerkt, en een meenigte van heiligen, 't zy datze heilig of ten minsten in de waereld zijn geweest, of blootelyk verdigt, tot Meede-middelaars van voorspraak stelt, en voor zodanig aanbidt: en dat niet blootelyk om voor hun by God den Vader, maar ook by den Zoon, als Middelaars Daar van belyden wy, op 't allerzagst te willen zyn. gesprooken, zo is dan alleen door een mistrouwen dit gebruik ingevoert, dat men de heiligen onteert, in plaats van die te eeren doende 't geen zy nooit gedaan, nog begeert hebben, maar volstandig en volgende haar schuldige pligt, verworpen hebben als blykt uit hare schriften. ;
;
,•;
Vrag.
Is
dit
zo by de
Roomschgezinden?
Dit blykt genoeg uit hun dagelyks bedryf: zo groote meenigte van Kerken, Kloosters, en Altaren tot dienst der Heiligen gestigt; zo veele dagen in het jaar ter eeren van dezelve plegtig geviert zo veelerhande
Antw.
een
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's