GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 354

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 354

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXIII.

852

Artikel,

welke deugden hy, na de gewoonte van die landen en tyden, den zijnen op eene kragtige wyze heeft willen heid,

inscherpen.

Vrag. Hoe bewyst gy dat onder het N. Testament zijn?

Antw.

1.

Matth. 28

:

'er

maar twee Sacramenten

Christus heeft 'er maar twee ingestelt 19. En het Avondmaal, Matth. 26

;

:

den Doop, 26.

Christus heeft alleen deze twee Sacramenten gebruikt,

2.

en in

zijn

Persoon geheiligt.

Onder

3.

het

Oude Testament

zijn

ook maar twee

'er

geweest, voor welken die van het Nieuwe Testament zijn in de plaats gekomen. De Schrift dringt deze twee alleen aan, als uiterlyke 4. 13. banden van onze geestelyke vereeniginge 1 Cor. 12 zyn allen door eenen geest tot een lighaara gedoopt En wy zyn alle tot eenen geest gedrenkt. Wat merkt gy hier ter betragtinge op ? Vrag. :

:

Wy

;

Antw.

Dat

te

bestraffen zijn,

Onkundige, die de natuur, het regte einde en gebruik 12. Ik schryve der Sacramenten, niet verstaan: Hos. 8 hem de voortreffelykheden myner wet voor, maar die zyn geagt als wat vreemds. Agtelose, die de Sacramenten versuimen, byzonder 2. dat van het Avondmaal, als of 't niet nodig waare, ten minsten weinig nut aanbrengt dat men ten Avondmaal gaat 1.

:

Mal. 3

:

14.

Gy

zegt het

is

te

vergeefs

God

dienen.

te

Mondbelyders, die te vreeden zijn met de teekenen, al is 't dat zy geen deel of bevindinge hebben aan de beteekende zaak: Menschen, niet ongelyk aan die Ephesiers, die zelf niet gehoort hadden dat 'er een Heilige Geest is, 2. hoewel zy geloofden: Handl. 19 Wat hebben Gods kinderen in agt te nemen ? Vrag. Antw. Datze deze teekenen tragten te gebruiken, 1. Heilig, met eene behoorlyke eerbiedigheid gedagtig 3. In den zijnde dat het heilige teekenen zijn: Lev. 10 genen die tot my naderen, zal ik geheiligt worden. Geestelyk, met een ooge op de beteekende zaak, die 2. De Geest 63. onder de teekenen verborgen legt: Joh. 6 3.

:

:

:

is

't

3.

maakt: het vleesch is niet nut. Gelovig, met een hart dat in deszelfs gebruik van de

die leevendig

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 354

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's