GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 400

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 400

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXV.

398 .'.

Vrag.

Antw.

Verklaart

1.

dit

De daden

Artikel,

wat nader?

Christi,

omtrent het brood,

zijn

deze vier

Hy

brood genomen, te weten in zijn hand, der Joden gewoonte, daar geen Vader des huis gezins den zegen uitsprak, ten zy hy het brood in de hand had genomen, op dat zy allen zagen over wat zake hy den zegen uitsprak. a.

heeft

in navolginge van

Hy

by de Evaneens zegening genoemd wordt, als Matth. Wat 19. 26 26. Dan eens dankzegging, Luc. 22 formulier van zegening Christus gebruikt heeft, is niet bekent. Der Joden gewoone zegeninge was over het Gezegent zyt gy Heere onze God, Koning der brood waereld, die broot voortbrengt uit der aarde. Waarschynlyker nogtans is 't dat Christus eenig formulier gebruikt heeft, dat hem eigen was, en op de tegenwoordige zake want gelyk hy op andere tyden, broden en spyzen paste 29. tot een natuurlyk gebruik geheiligt heeft. Mare. 14 16. alzo heeft hy ook dit brood, en naderhand den Luc. 9 wyn, tot een Sacrament van zijn lighaam en bloed, geheiligt. h.

heeft het gezegend; welken handel

nu

gelisten :

:

:

:

:

:

Hy

en dat wederom na der heeft het gebroken gebruik: want zo staat 'er in den Talmud der Joden, dat de Vader des huis-gezins het brood breekt, en daar na zegent hy het. Een gewoonte die de Apostelen 16. Het zorgvuldiglyk hebben onderhouden: 1 Cor. 10 brood dat wy breeken. Gelyk dit Kerk-gebruik aan het Heilige Avondmaal wezentlyk, ten minsten tot deszelfs geheelheid zo noodzakelyk is, dat de geheele maaltyd daarom genoemd wordt, een breekinge des broods, Handl. 7. 2 40. en 20 c.

;

Joden

:

:

:

Het gebroken brood gaf hy zyne Discipelen; wed. derom volgens de oude gewoonte der Joden, welker uitgedrukte regel over deze zaak by Maimonides is Bree:

kende, geeft de Huis- vader een stukje voor een iegelyk, en de ander neemt het op met zyn hand en het is hem niet geoorlooft het zelve in de hand van den eter te Weshalven hier geven, ten zy dat hy rouwe draagt. uit blykt, dat die heden gewoon zijn het brood in den mond te steken, van Christi exempel, en de oude terwyl ook deze gewoonte niet eenvoudigheid afwyken dan uit bygelovigheid ontstaan, en van latere vindinge is. :

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 400

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's