GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 396

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 396

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXV.

394

Artikel,

voor u gebroken wordt: doet dat tot mynergedagtenisse. Desgelyks nam hy ook den drink-beker, na het eten des

Avondmaals,

ende

Nieuwe Testament wils

gy dien

als

Wat

Vrag.

stellinge des

zeide:

mynen

in

deze drink-beker

is

het

bloede. Doet dat, zo dik-

zult drinken, tot

myner

gedagtenisse.

staat ons te zien, in opzigte van de in-

Avondmaals?

Antw. Eerst, welke zyn de inwendige teekenen, daar na de zaak, die daar door beteekent wordt. Vrag. VV^elke zyn de uiterlyke teekenen? Antw. Brood en Wyn. .•. Vrag. Kan men ook reden geven, waarom de Heere Christus deze teekenen in het Avondmaal heeft ingestelt? Antw. De wille des Koning is ons genoeg. Dit behoort ouder de verborgentheden, daar, hoe hoog wy ook steigeren, de reden niet van konnen begrypen. Egter kan

men zeggen 1.

zen,

Om

dat dit Sacrament overal, en in alle plaathet einde der waereld, in een geduurig geder gelovigen zou zijn, zo was 't dan welvoeglyk

tot

bruik dat 'er

zodanige teekenen wierden ingestelt, welke by de gemeente altyd en overal voor handen zijn. overeen met de geestelyke huishoudinge 2. 't Stemt des Nieuwe Testaments, dat men door een slegt dagelyks teeken, het welk nog de oogen, nog het verstand ophoud, terstont opgevoert word, om de beteekende zaak te beschouwen, dan dat men door eenig heeilyk teeken, hoedanig de Israëliten in de woestyne gegeven is, zo verbaast en verrukt worde, dat men te minder agt zou

geven op de beteekende zaak. 3. Zo vertoonde ons Christus de liefelykheid van het Nieuwe Testament, 't Sacrament der Besnydenisse was

En dat van het Pascha kost25. smertelyk: Gen. 34 8. Daar moest een lam geslagt worden, baar: Exod. 12 beswaarlijk was voor de armen; maar de Sacra't welk menten des Nieuwe Testaments zijn gemakkelijk en vriendelyk; zy tonen dat wij leven in den wel aangenamen 2. dag der zaligheid 2 Cor. 6 :

:

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 396

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's