GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 325

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 325

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de

323

verkiezing der Kerke-dienaars.

Voorwaar, 1. gen in den dienst der Kerke: Joh. 10 niet gaat door u-lieden, die de deure voorwaar zegge ik in de stal, maar van elders inklimt, die is een dief en moordenaar. :

Hoe

Vrag.

Antw. voordeels

van den ten

niet

tot

hen

2.

men

dringt

zig in?

Als men een Kerkelyk arapt begeert, om des wille, en alleen om des lighaams onderhoud, dat 21. Ik hebbe die Propheedienst komt: Jer. 23 gezonden, nogtans hebben zy gelopen Ik hebbe niet gesproken, nogtans hebben zy gepropheteert.

Die

1.

:

:

voor

koophandel, giften en geschenk m,

tot

den

komen; 't welk men Simonie noemt, van de godloosheid van Simon Magus, Handl. 8. Eigentlyk te spreken, kan 'er geen Simonie worden begaan, alzo de mededeelinge

dienst

de gaven des Geestes heden ten dage ophoudt, en zo' gelyk Simon, die kopen wilde, kan gekogt en verkogt worden.

van

niet

.-. Vrag. Wat moet eene die lust heeft ning dan doen ?

tot

de bedie-

Autw. Den tyd afwagten tot dat hy van God beroepen 1. Ik stont op myne wagt, ende ik stelde worde: Hab. 2 my op de sterkte, ende ik hield wagt, om te zien wat hy in my spreeken zoude, en wat ik antwoorden zouden op myne bestrafïinge. Indien hy moest verwagten, wat God spreeken zoude, zo moest hy ook wel wagten tot dat God in hem sprak want eer konde hy niet weeten wat. Dit neemt niet weg, dat niemand mag staan na dit ampt, zo begeerlyk 1 Tim. 3:1. Zelf mag en moet hy daar toe gewillig zijn; en zo dra de Heere zegt Wien zal ik zenden, en wie zal ons henen gaan? Daar op gereedelyk toepassen: Ziet hier ben 8. Jes. 6 ik, zend my henen .-. Tot wat einde moet hy wagten, ten tyde Vrag. dat hy van God beroepen worde? Antw Op dat hy getuigenisse hebbe van zyn beroepinge, om van dezelve verzekert ende gewis te zyn, datze van den Heere is. Want dat na Gods bevel en voorschrift is gedaan, dat is van God gedaan. Aiiron was van God Exod. beroepen, dat is, na Gods bevel en ordinantie 1 6. En die verzekering moet 14 12, 13. Lev. 8 :

:

:

!

:

:

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 325

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's