Separatie en Doleantie - pagina 39
30
SEPAKATISME
Een geheel andere vraag dan
wel
mogelijk
ontkent,
de
het daarentegen, of
men toestemt
wegen van reformatie
beide
toch altoos die van reformatie in het bestaande
zijn,
instituut
is
hoe/.eer
dat,
voorkeur
verdient,
en
van nieuwe formatie
die
eerst aan de orde komt, zoo de eerste onmogelijk blijkt.
wordt onzerzijds Ijeweerd, en voorhands nog door velen
Dit in
kan tweeërlei grond hebben, die men wél onderscheide. kan
namelijk
zijn,
kerkelijk instituut,
dat iemand zegt is
//Hij
:
Separatie er van
wezen dat iemand u antwoordt
matie
kon
maar
in het instituut voor;
hiervan
geen
sprake
of althans
Maar
het kan
//Op zichzelf gaat refor-
:
bij
wezen.''
nu zouden we om des beginsels
het instituut van 1816
Tegen dat
wille
eerste zeggen
moeten opkomen, over-
hierdoor aan elke groep ontevredenen in eenige geïnsti-
mits
om
tueerde kerk aanstonds het recht zou worden gegeven,
een
nieuw instituut naast
tweede en
Het
deformatie van het
^//A"/,y/y/r/iv^«/
altoos evengoed als reformatie in het instituut."
ook
de
Deze ontkenning nu
Christelijke Gereformeerde kerk ontkend.
omdat
plaats,
te plaatsen;
het
wat
niet
mag.
met het gebod der
strijdt
de gemeenschap der heiligen, voor onze medeleden
instituut zonder zorge te zijn.
En
er
Tn de liefde in
het
in de derde plaats, naardien
hiermee een der gewichtigste verplichtingen, die het kerkelijk
worden
instituut aan de geloovigen oplegt, buiten werking zou
Wie
ge.steld.
zoo
spreekt
spreekt,
uit
het beginsel van het
sektarisme, en heeft geen besef van don eisch der catboliciteit.
Maar zoo spreken dan ook
slechts zeer weinigen, en verreweg
de mces-t«n, die aan Separatie de voorkeur gaven, deden
omdat
ze
in
beginsel reformatie in het instituut
eerst aan de orde
dit, w/^/
niet als het
komend lieschouwdcn, maar overmits
ontoepasselijk achtten op het Instituut van 1816. tuurlijk, bestaat er geen verschil van lieginselen,
verschil van historische
En
maar
ze deze
dan na-
alh'en een
beschouwing over den toestand, waarin
onze plaatselijke Gereformeerde kerken door de organisatie van
1810 gebracht waren scheiding
te
En
dit
weeg brengen.
nu kan nooit op Christelijk terrein
Dat
verschil
moeten de kenners
der historie voor ons uitmaken. In het beginsel van kerkrecht zijn
we het dan
eens.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's